Foto: Trolf

Ny rapport: Svenskarna kör allt mer bil

Tillsammans körde vi svenskar fler mil i våra personbilar under 2017 än något annat år. Samtidigt minskade den genomsnittliga körsträckan per bil jämfört med 2016. Det visar statistik från Trafikanalys.

Enligt den årliga rapporten "Körsträckor" från statliga förvaltningsmyndigheten Trafikanalys körde vi svenskar drygt 6,8 miljarder mil i våra svenskregistrerade personbilar förra året.

Förra årets notering är den högsta sedan körsträckorna började beräknas för 19 år sedan och en ökning med 1,3 procent jämfört med 2016.

Men ökningen beror inte på att varje enskild bil körs allt längre, är Trafikanalys slutsats. Ökningen beror istället på att antalet bilar i trafiken blir allt fler.

Den genomsnittliga körsträckan per bil minskade nämligen med 1,0 procent 2017 jämfört med året innan och det är, i sin tur, den lägsta noteringen hittills. I genomsnitt kördes varje personbil 1 211 mil under förra året, till skillnad från 1 224 mil 2016.

Trafikanalys skriver vidare att ”den totala körsträckans ökning på 1,3 procent kan relateras till befolkningsökningen som också var 1,3 procent.”

– Även om varje bil i genomsnitt körs mindre än tidigare motverkas effekterna av detta av att antalet bilar fortsätter att öka, säger Anette Myhr, statistiker på Trafikanalys i ett pressmeddelande.

– Om ökningen fortsätter i samma takt blir det än viktigare att öka andelen bilar som drivs med ett alternativt drivmedel för att minska några av de negativa effekterna av bilkörandet.

Zoomar man in på länsnivå så ser man att personbilar registrerade i Stockholm hade den längsta genomsnittliga körsträckan under 2017. I snitt rullade personbilarna i Stockholm 1 265 mil var under förra året. Kortast rullade bilarna registrerade på Gotland – 1005 mil i snitt.

Sett till drivmedel körde vi flest mil på bensin eller diesel förra året. Dessa stod för 92 procent av den totala körsträckan för personbilar. På tredje plats hamnar etanol med 4,4 procent. Elhybriderna stod för 1,6 procent, gasbilarna för 1,4, laddhybriderna för 0,6 och elbilarna för 0,2 procent av den totala körsträckan.

Hur har Trafikanalys gjort dessa uträkningar? Jo körsträckorna beräknas med hjälp av en modell som bygger på de mätarställningsuppgifter som besiktningsorganen registrerar i samband med kontrollbesiktningar. Mer om det kan du läsa här (från sidan 6 och framåt).

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!