Ny rysk Putin-limo med svenskkoppling på gång?

Under Sovjetunionens dagar åkte dignitärerna gärna inhemskt tillverkade lyxlimousiner, ofta av märket ZIL. Men med perestrojkan tappades lyxbilstillverkningen bort. Nu kan dock den ryska lyxlimon komma att göra comeback, kanske med svensk hjälp.

Att politiska ledare i bilbyggarnationer alltid har haft en förkärlek för att färdas i åkdon tillverkade i det egna landet är kanske inte så svårt att förstå. Franske presidenten François Hollande åker till exempel Citroën    DS5, tyske Angela Merkel Mercedes S-klass och brittiske David Cameron Jaguar XJ. Amerikanske presidenten, Barack Obama, åker självklart Cadillac. Här i Sverige åker kungafamiljen, i alla fall stundom, Volvo S80.  

I Ryssland hålls dock presidenten med något så oryskt som en Mercedes S-klass, och för ett land som tillverkar sju procent av världens totala bilproduktion kanske man kan förstå att det är lite av en prestigeförlust. Därför ska nu en förfrågan ha gått ut från det ryska handelsdepartemenet om att ta fram ett nytt åkdon till presidenten och övriga politiska ledare i landet. 

Under Sovjetunionens dagar färdades det politiska toppskiktet, nomenklaturan, oftast i limousiner av märket ZIL (av modellen 41047) eller Tjajka (för de med lite lägre rang). Vid perestrojkan tappades dock det mesta av den ryska lyxbilstraditionen, och biltillverkningen fokuserades på, låt säga, enklare bilar. 

Ett av de företag som nu har fått förfrågan från handelsdepartementet är just ZIL, som i dag mest ägnar sig åt att tillverka lastbilar och bussar. Ett av förslagen blev en prototyp, 4112P, med en 7,7-litersmotor och sexväxlad automatlåda. Bilen visades i höstas, men enligt uppgift ska inte den ryska statsledningen varit helt nöjda med den. (Se video nedan.) Förfrågan har därför också gått ut till sportbilstillverkaren Marussia, som ju är kända för sitt deltagande i (de bakre startleden i) Formel 1, och GAZ, som gjort sig kända för varumärket Volga.  

Marussia har redan nu börjat ta fram skisser på en ny limousin, några av förslagen (som visats på designsidan cardesign.ru) kan du se i bildgalleriet nedan. Vilken av designerna som slutgiltigt skickas in för godkännande till Rysslands handelsministerium väljs i maj. Marussia är dock en liten nischtillverkare, baserad på en grupp fans, och med egna modeller långt från lyxlimousinbranchen. Troligen kan någon annan teknisk grund behövas, eller ett större tekniskt know-how. 

 GAZ, som sedan 2010 haft svensken Bo Andersson som vd och styrelseordförande, har under senare år fokuserat på att agera uppdragstillverkare för bland annat Volkswagenkoncernen och Mercedes. Detta har också gjort att företaget, under Anderssons ledning, vänt från förlust till vinst. GAZ fokus som uppdragstillverkare kommer även att avspegla sig på det limousinkoncept man ämnar att färdigställa till nästa år. Detta kommer nämligen, av allt att döma, att baseras till stor del på Volkswagenkomponenter.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!