”Nya” Audi A1 Sportback – tre snabba från provkörningen

Testchef Hans Hedberg har begett sig ned till Monte Carlo för att känna på uppdaterade Audi A1. Vi ringer och kollar vad som är nytt.

Hallå Hans! Jag antar att vädret i Monte Carlo är bättre än regnslasket vi har här hemma?

– 14-15 plusgrader och blåsigt, men ändå strålande sol. Sämre kan man ju ha det.

Det låter inte helt fel, men hur är uppdaterade A1? Vad är nytt?

– Det är ett lättare ansiktslyft det handlar om, nya strålkastare och grillen är bredare och mer fyrkantig vilket ger ett mer vuxet utseende. Största nyheten är dock de uppdaterade drivlinorna.

– För första gången erbjuds det två trecylindriga motorer till A1. 1,4 TDI och 1,0 TFSI med 90 respektive 95 hästkrafter med koldioxidutsläpp på 89 respektive 99 gram per kilometer.

– Uppdateringen gör att A1 fortfarande känns krispig och kan hänga med i några år till. Sedan 2012 är det endast femdörrars Sportback-modellen som säljs i Sverige och den kommer nog att slåss med nya Mini 5d om kunderna.

Vad kostar den, och vilken motor är mest intressant för Sverige?

– Samtliga motoralternativ utom 1,0 TFSI går att beställa redan nu. För den svenska marknaden bör dock instegsmotorn 1,0 TFSI vara mest intressant och den lanseras i vår. Den är dock inte prissatt ännu, men prislappen hamnar troligen omkring 170 000 kronor. Sjuväxlad S tronic-automatlåda erbjuds till samtliga motorer för 16 500 kronor extra.

Hela provkörningen av Audi A1 Sportback läser du så klart i Teknikens Värld nummer 3/2015 som utkommer 15 januari. I stället för att bege dig ut i rusk och kyla kan du både spara en slant och hålla dig inne i värmen genom att få tidningen i brevlådan. Får du lätt A1-abstinens kan du stilla den under tiden genom att läsa mer här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr