Nya Audi A3 – all information

Audi tjuvstartar bilsalongen i Genève och lanserar nya Audi A3. Gasdrift och hybridsystem finns bland nyheterna i bilen som tappat 80 kilo mellan generationerna.

Vi har redan visat upp nya Audi A3 genom bildläckor men nu släpper Audi själva all information om bilen. Till den nya generationen har numera Auditypiska detaljer som LED-lampor installerats i bilen som mäter strax över 4,2 meter på längden och 1,4 meter på höjden. Det är ungefär samma mått som bilen den ersätter, men tack vare ett ökat användande av aluminium i bland annat motorhuv och framskärmar har man lyckats pressa vikten till 1 175 kilo, 80 kilo mindre än föregångaren. 

 Inuti har lastvolymen vuxit från 302/1 032 liter last med uppfällt/nedfällt baksäte enligt VDA-norm till 365/1 100 liter i den nya bilen. En nyhet är att golvet antingen kan göras helt plant eller ojämnt men med större lastkapacitet.

 Instegsmotorn i 1,2 TFSI levererar 105 hästkrafter och 175 newtonmeter vilket ger en bränsleförbrukning på 0,53 liter per mil. Näst minsta motorn kallas för 1,4 TFSI och är en bensinmotor på 122 hästkrafter och 200 newtonmeter. Vridet finns tillgängligt från 1 500 varv i minuten och hjälper till att skjutsa upp bilen till 100 kilometer i timmen på 9,3 sekunder, upp till toppfarten på 203 kilometer i timmen. Vid blandad körning drar motorn 0,52 liter milen och landar prick på miljöbilsgränsens 120 gram koldioxid per kilometer. 

 Ännu ett steg upp i listan av motoralternativ ger 180 hästkrafter och 250 newtonmeter ur 1,8 TFSI-motorn som kombinerar direktinsprutning med tilläggsinsprutning i insugningsröret och varierar ventillyften beroende på hur mycket motorn blir belastad. Med hjälp av ett temperaturstyrningssystem kommer motorn snabbare upp i arbetstemperatur efter en kallstart. 0-100 går på 7,2 sekunder och toppfarten är 232 kilometer i timmen. Bränsleförbrukningen är strax över instegsmotorn med 0,56 liter milen, vilket motsvarar 130 gram koldioxid per kilometer.

 Även dieselmotorn 2,0 TDI använder sig av en ny motorvärmare, och ska enligt Audi fått en jämnare gång eftersom båda balansaxlarna flyttats från oljetråget till vevhuset. Effekten är numer på 150 hästkrafter och 320 newtonmeter. Bilen klassas som miljöbil med en bränsleförbrukning på 0,41 liter per mil och 106 gram koldioxid per kilometer. 0-100 går på 8,6 sekunder och efter 216 kilometer i timmen går det inte att köra fortare med bilen. 

 Senare i år väntas både en 1,6 liters turbodiesel med en förbrukning på 0,38 liter milen samt en ny S3. Väntar man ännu lite till på att köpa sin A3 kommer även hybridversioner tillkomma, så väl som biogasversioner. 

 Ventilerade bromsar fram blir standard precis som ESP och differentialbroms. Audis egna infotainmentsystem MMI (Multi Media Interface) spelas upp på en 5,8 tums skärm som kan växa till 7 tum beroende på hur man kryssat i tillvalslistan. Räcker inte Audis egna högtalare går det att välja till ett ljudsystem från danska Bang & Olufsen som pumpar ut 705 watt ljud genom 14 högtalare. 

 Adaptiv farthållare håller medtrafikanterna på ett betryggande avstånd genom att på eget bevåg bromsa eller öka farten. Skulle man ändå lyckas krocka i nya A3 hoppar Audis krocksystem in och lugnar ner okontrollerade rörelser efter den första kollisionen. Vingelvarnaren Lane Assist håller bilen på plats i sitt körfält. 

 Nya Audi A3 kommer till Sverige i september även om Audi börjar ta emot beställningar från och med maj. Priserna börjar på 203 500 kronor för instegsmodellen 1,2 TFSI.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr