Nya Audi A4

Nya Audi A4 kommer nästa år – så här kan den se ut

Om ett år presenterar Audi nästa generation A4. Den blir först ut med Audis ”nya” formspråk, enligt designchefen Wolfgang Egger. Det är dags att vända blad för Audi – äntligen!

Tillverkad i drygt tio miljoner exemplar (föregångaren Audi 80 inräknad) är Audi A4 företagets viktigaste modell och en riktig kassasuccé. Stilen, storleken och tekniken gillas över hela världen så Audi väljer i vanlig ordning att gå försiktigt fram när nya A4, med internkod B9, lanseras om drygt ett år.

Men designchefen Wolfgang Egger har uttryckt att nästa A4 blir först ut med ett förändrat formspråk. Det är dags att vända blad. Givetvis vågar sig inte stilrena Audi på ett lappkast designmässigt, men räkna med mer markerade hjulhus, en front som sticker ut mer än att bara vara stor i omfång – och en uppdaterad interiörmiljö som skickar Audi in i framtiden. Konkurrenterna BMW och Mercedes har visat i ett flertal nya spännande modeller att även konservativa köpgrupper börjat tröttna på allt för invanda bilar så designchef Egger kommer om inte att överraska Audi-publiken, så i alla fall reta den lite.

Fyrdörrars sedan blir först ut under 2014 och året efter kommer den i Sverige populära Avant-versionen. Tyska, nordamerikanska och kinesiska kunder älskar A4 Sedan så det är viktigt att dessa marknader mättas först. För den kinesiska köpekretsen kommer även en sex centimeter förlängd Audi A4L. Längre fram ryktas det även om en A4 Avantissimo, ett mellanting mellan A4 Avant och A5 Sportback – en direkt konkurrent till helt nya BMW 3-serie GT.

Storleksmässigt växer inte nya A4 särskilt mycket, karossen är tillräckligt stor för att attrahera kunderna. 

Räkna med en längd på 4,7 meter, men ny teknik gör att tillverkaren kommer att banta bort 100 kilo jämfört med dagens A4-modell.

Det ryktas också om att det arbetas extra noggrant med luftmotståndet på nya A4, kanske kommer Audi att återuppliva sina aerodynamiska excellenser från 1980-talet med sina 100- och senare 80-modeller?

Bränsleförbrukningen kommer att sänkas med minst tio procent jämfört med dagens modell tack vare ny teknik men även helt nya drivlinor. Uppdaterade tvålitersmaskiner i bensin- respektive dieselutförande, TFSI 225 och TDI 200. Även den mindre 1,4-liters TFSI kommer, med cylinderavstängningsteknik. Effektspannet blir 122 till 180 hästkrafter.

Mer intressant är de två hybridversionerna som kommer under 2015. Dels en Audi A4 e-quattro som använder liknande drivlineteknik som bland annat nya Volvo V60 Plug-in Hybrid, det vill säga elektrisk styrd elmotor på bakaxeln. Audis e-quattro kommer dock använda sig av två elmotorer som tillsammans utvecklar 136 hästkrafter. Även en ”mildare” framhjulsdriven hybrid-A4 kommer, kopplad till bensindrivna TFSI 225 samt en 35 hästkrafter stark elmotor som sitter direkt på växellådan.

Ny design, lättare konstruktion med fokus på låg förbrukning. Där har ni femte generationens Audi A4, modellår 2014. En förhandsfavorit bland fler än redan Audi-frälsta.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!