Foto: Illustration: Erik Andrén

Nya Audi A4 överraskar

Första A4 debuterade hösten 1994 som modellår 1995. Med en årsproduktion på drygt en kvarts miljon tillverkade A4 är modellen en verklig kassako för Audi. Bilen kommer till hösten i sin femte generation.

Nuvarande modell (internkod B8) lanserades på Frankfurtsalongen september 2007 och ersättaren – följaktligen med internkod B9 – kommer även den visas till hösten, då som modellår 2016. Men redan nu kan vi avslöja en hel del fakta.

Tekniskt fortsätter Audi sin ”mellanväg” med längsmonterade motorer och framhjulsdrift, direktanpassade för quattro-fyrhjulsdrift. Tvärställda motorer finns hos A3 och nedåt i storleksklass. Kommande generation A4 delar mycket tänk med storebror A6 och nya B9-generationen kommer senare även att ligga till grund för nästa A6 (C8) som kommer 2018.

Konkurrenterna BMW, Mercedes, Jaguar och Lexus har alla längsmonterade motorer som bottnar i bakhjulsdrift. Femte generationens Audi A4 baseras på Volkswagen-koncernens plattformsarkitektur MLB, där L står just för längsmonterad drivlina. Många Audi-fans hävdar att detta är den ”äkta tekniken”. Givetvis kommer ett batteri med olika TDI-dieslar – mest kraftfull inledningsvis blir V6-motorn 3,0 TDI – men Audi kommer att slå på trumman för bensindrivlinorna 1,4 TSI med 120 eller 180 hästkrafter. Redan från start kommer fyrhjulsdrift finnas tillgänglig att beställa. Under 2016 lanseras A4 som laddhybrid, räckvidden vid eldrift är satt till fem mil. Både A4 e-tron (eldrift) och A4 g-tron (gasdrift) är under utveckling.

Viktbesparing har varit en svår nöt för Ingolstadt-teknikerna. Ryktet säger att kommande Audi A4 bantar bort 80 kg genom att använda höghållfasthetsstål i större grad i både chassi och kaross. Givetvis finns komponenter i aluminium och starka kolfibermaterial. Bakvagnens struktur ska enligt uppgift vara 10-15 kg lättare än dagens.

Foto: Illustration: Erik Andrén

Audi har kritiserats för att göra förutsägbara bilar som knappast slår an på känslosträngar. I stället är märket det självklara valet för kunder som efterfrågar högt teknikinnehåll i nästan slätstrukna karosser. Audi-ledningen har förstått att kunder efterfrågar mer känslor, särskilt när både BMW 3-serie och Mercedes C-klass levererar detta. Därför har nytillträdde designchefen Marc Lichte, 45 år, extra tungt ansvar. Lichtes bakgrund är gedigen inom den stora Volkswagen-sfären. Han känner de betydelsefylla beslutstagarna personligen och har visioner om att förändra och förtydliga Audis formspråk om inte radikalt så i alla fall rejält de närmaste fem åren. A4 blir Lichtes första produktionsbil ut från Audi även om han inte varit delaktig genom hela utvecklingsprocessen. Konceptbilen Audi Prologue som visades upp på bilmässan i Los Angeles i november är ett skyltfönster för vad som komma skall. Prologue ligger till grund för minst tre kommande nya Audi-modeller. Givetvis är nästa A4 med på ett hörn.

Utseendemässigt blir en delvis ny utformning på single frame-grillen mest påtaglig. Bredare och med horisontellt randigt grillmönster som förstärker den rejäla bredden på A4-karossen. Delningslinjer och pressveck får mer distinkt utförande. Givetvis uppdateras strålkastardesignen med klar Audi-identiet och aktivt matrix-ljus baserat på diodteknik.

Interiört tar A4 flera steg framåt, nuvarande modell kommer anses passé relativt raskt efter premiären. Helt ny form på instrumentbräda men framför allt infokluster. Borta är de traditionella klockorna, ersatta av en stor TFT-skärm. Precis som hos nya Audi TT. Integration och gränssnitt kommer vara av senaste sort.

Foto: Illustration: Erik Andrén

Audis tester med självkörande bilar kommer givetvis att återskapas hos nya A4 som kan komma bli den ”vanliga” Audi-modell som förbereds för autonom körning. I exempelvis USA och Kina är önskan om detta stor. Precis som nuvarande A4 kommer även nästa generation att tillverkas i Kina men då i ett förlängt utförande, A4L.

Baserad på nya A4 kommer även givetvis S – och RS-modellerna (debut 2016/17) samt sportiga A5 (2016) och suven Q5 (2017) som ingår i samma MLB-plattformskluster.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!