Nya Audi A6 Avant Foto: Erik Wedberg

Nya Audi A6 Avant – direktrapport från provkörningen

Erik Wedberg är på ett ännu sommarvarmt Gotland och provkör Audis nya kombi A6 Avant.

Hej Erik, du är ute och åker på Gotland har jag fått höra!

– Tjenare Olof, ja jag är på Gotland och provkör nya Audi A6 Avant, Audis absolut viktigaste modell. I år planerar man att sälja 3 500 exemplar av bilen men bara 700 exemplar av vanliga A6 sedan.

Vad tycker du om den?

– Vid första anblick är inte mycket nytt. På håll är det mycket svårt att se om det är en ny ellergammal A6som kommer. Linjerna känns igen. I fronten märks den nya grillen med bockade hörn i ovankant, baktill är det kantigare och raka linjer. Kombipåhänget ser stort ut.



Vad är nytt då?

– Vi noterar att Audi äntligen har fått tillgång till samma bakluckeöppningssystem som lanserades påVW Passatförra året. Med elektriskt öppnande baklucka går det att vifta till lite med foten bakom stötfångaren och så öppnas luckan. Lite underligt att VW får tillgång till tekniken först men så är kanske rangordningen i familjen nu.

Hur har du det bakom ratten i nya A6 Avant?

– Inuti ser det förstås ut precis som i A6 Sedan, mycket linjer frånA7 Sportback.Inne i kupén känns det att A6 Avant är stor, 493 cm lång, 291 cm hjulbas. Bagageutrymmet är stort men inte störst i klassen. 565-1 680 liter är bra, A6 Avant placerar sig i mitten av klassen.

Vilka versioner har du kört?

– Än så länge har jag bara kört instegsmodellen 2,0 TDI som kostar från 354 000 kr med manuell låda. Det känns inte som att man behöver så mycket mer motor än så här, den har hela 380 Nm i vridmoment och 177 hk och känns stark i alla lägen. Snål och hyfsat miljövänlig är den ju också. Men jag får se hur det känns efter att ha kört toppversionen 3,0 TDI quattro med 245 hk och 500 Nm. Efter det kommer nog 2,0 TDI att kännas klen.

Vad betyder 354 000, blir den dyrare än förra modellen?

– Nja, instegspriset är högre än för gamla A6 men om man tittar efter så ser man att utrustning som kostade extra förut ingår i standardutrustningen nu. Helt klart är att det här kommer att bli en tjänstebilsfavorit i mycket hård konkurrens medBMW 5-serie,Mercedes E-klassochSaab 9-5 SportCombiom den börjar säljas.

Vad är planen nu?

– Nu ska vi åka mot demonregissören Ingemar Bergmans gamla tillhåll där middag och mörkerkörning väntar. Imorgon blir det Gotland Ring!

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!