110518-nya audi a6 avant

Nya Audi A6 Avant officiell

För ett halvår sedan presenterades sedanen. Nu är det dags för kombin. Vi syftar givetvis på den hett efterlängtade Audi A6 Avant av fjärde generation. Audis nya kombiflaggskepp är lättare, spänstigare, lyxigare och rymligare. Sex olika motorer erbjuds med upp till 18 procent lägre förbrukning.

Nya Audi A6 Avant ser inte bara ut att vara lättare i steget tack vare att det så omtalade överhänget fram nu är ett minne blott. Nya A6 Avant är verkligen lättare i steget tack vare flitigt användande av aluminium i chassikonstruktionen och flertalet komponenter samt även i karossen som är en blandning av stål och aluminium, så kallad aluminiumhybridkaross. Nya A6 Avant är – beroende på motoralternativ – upp till 70 kilo lättare än sin föregångare vilket är ovanligt i den här storleksklassen under generationsväxlingar. Exempelvis har 2,0 TDI en tjänstevikt på 1 640 kilo, vilket kan jämföras med Volvo V70 D3 som storleksmässigt är decimetern kortare men som har en tjänstevikt på 1 666 kilo.

Audi A6 Avant är lika lång som utgående generationen, nämligen 4,93 meter. På bredden är nya dock aningen större med sina 1,87 meter. Från strumplästen upp till taket mäter man 1,46 meter, precis som på gamla modellen. Största skillnaden är i stället axelavståndet som är hela sju centimeter längre, totalt 2,91 meter. Det borgar inte enbart för bättre innerutrymmen utan också för behagligare gång för de åkande i bilen.

Samtidigt som utrymmet – och ljudnivån – för passagerarna har blivit bättre har även bagageutrymmet bättras på. Med uppfällt baksäte ryms det förvisso lika mycket som i föregångaren – 565 liter – men med fälld baksätesrygg ryms 1 680 liter vilket är 20 liter mer än tidigare. Jämfört med konkurrenterna placerar sig A6 Avant någonstans i mitten. Exempelvis rymmer Saab 9-5 SportCombi 527/1 600 liter, Volvo V70 575/1 600 liter, BMW 5-serie Touring 560/1 670 liter och Mercedes E-klass Kombi 695/1 950 liter.

En nyhet vad gäller bagaget på nya A6 Avant är att man genom ett litet trolleritrick kan öppna bakluckan. Har man händerna fulla kan man med en viss rörelse med foten få luckan att öppnas. Det är samma system som introducerades på nya Volkswagen Passat förra året (klicka på länken för att se systemet i aktion).

För den som kör med släp eller trailer kan det vara intressant att veta att dragvikten är upp 2 100 kilo.

Motoralternativen till nya Audi A6 Avant är sex till antalet. En av dessa nyttjar kraften från fyra cylindrar medan resterande är V6-maskiner.

Snålast av dem alla är 2,0 TDI med manuell växellåda och 177 hästkrafter som på pappret nöjer sig med 0,50 liter diesel per mil. Det motsvarar 132 gram koldioxid per kilometer och de båda siffrorna får anses vara imponerande för en bil av den här storleken.

Övriga tre dieselmotorer har alla beteckningen 3,0 TDI och är försedda med dubbelturbo med tvåstegsladdning som kan upp till 3,2 bar i tryck. Effektuttagen på dessa är 204, 245 respektive 313 hästkrafter. Mellanversionen ska så småningom komma som en ”clean diesel” med lägre utsläpp.

Prestandan för största dieselmotorn är inget att skämmas för. Toppfarten är som vanligt begränsad till 250 km/h, men 0-100 km/h är den mest imponerande siffran. Sprinten tar endast 5,4 sekunder. Rätt bra för en stor dieselkombi.

På bensinsidan hittar vi två alternativ. 2,8 FSI och kompressormatade 3,0 TFSI med 204 respektive 300 hästkrafter. Dessa motorer är, precis som dieselmotorerna, direktinsprutade och försedda med bränslebesparande tekniker som start/stopp och ett värmesystem som jobbar för att så snabbt som möjligt nå rätt arbetstemperatur. Gemensamt för alla sex motorerna är sänkt förbrukning jämfört med föregångarens motsvarande motorer. Förbrukningen har sänkts med upp till 18 procent.

Till motorerna kan kopplas sexväxlade manuella lådor, multitronic-lådor eller S Tronic-lådor med sju växlar. 3,0 TDI har dock åttastegad Tiptronic-låda.

Minsta dieselmotor bjuder på enbart framhjulsdrift. Övriga motorer har antingen framhjuls- eller fyrhjulsdrift, vissa av dem med sistnämnda som standard. Fyrhjulsdriftsystemet, quattro, är det senaste och försett med momentvektorisering som kan bromsa innerhjulet vid exempelvis snabb kurvtagning. På så vis kommer man snabbare och smidigare genom kurvan.

Chassit ska ha förbättrats avsevärt jämfört med föregående A6 Avant. Nya A6 Avant ska inte enbart vara en sportigare upplevelse bakom ratten utan och en mer komfortabel. Audi drive select är standard på alla modellversioner och tillåter föraren att sätta bilen i fyra olika lägen som justerar motor- och gasrespons, växlingar, chassi och diverse hjälpsystem. De fyra lägena är Comfort, Auto, Dynamic och Individual.

För den som vill ha en än mer behaglig tur i nya A6 Avant finns ett tillval som bör kryssas i vid beställning av bilen – adaptiv luftfjädring.  Något senare i år kommer dessutom tillvalet dynamisk styrning som anpassar styrutslaget efter hastigheten.

En nyhet interiört, som vi redan sett på sedanversionen, är den åtta tum stora nedfällbara skärmen på instrumentbrädan. Audi har alltså lämnat den integrerade skärmen från föregående generation bakom sig. Skärmen tillhör det avancerade MMI-systemet som innehåller bland annat navigation, hårddisk, Internet-uppkoppling med tjänster från Google, bland annat Google Earth.

Hjälpsystemen är många, ett av de mest nämnvärda är helt klart MMI navigation plus som i förväg hjälper föraren genom att förutse diverse möjliga situationer längs rutten. Systemet kan exempelvis säga till strålkastarna är tändas eftersom det kommer en korsning framöver där det är bra att synas ordentligt.

Svensk premiär är det i september och prislappen börjar på 354 000 kronor vilket man får en A6 Avant 2,0 TDI med 177 hästkrafter för.

Ladda ner flash för att
   använda tvspelaren.

Läs mer

Test och provkörningar

Webb-tv

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!