101201-nya audi a6

Nya Audi A6 – mindre och sportigare

Audi följer inte rådande trend när de nu presenterar nya A6. I stället för att växa låter de sin nya premiumvagn bli mindre. Samtidigt har det tunga överhänget försvunnit tack vare längre axelavstånd. Kanske mest intressant med nya A6 är ena drivlinealternativet – en hybrid!

Så är en av årets största nyheter på bilfronten ett faktum. Här är nya Audi A6 och för den informativa bitens skull utgår vi inte enbart från ett internationellt pressmaterial utan låter även Teknikens Världs Mikael Stjerna berätta lite om bilen med tanke på att han nyligen besökte Audis hemstad Ingolstadt där han fick en exklusiv visning och provsittning av nya A6.

Mikael påpekar att det framtunga uttryck som förra generationen Audi A6 hade är väck. Anledningen är dels att bilen har kortats en aning med 15 millimeter, men främst för att axelavståndet har ökat med sju centimeter. Den främre av hjulaxlarna är den som fått röra på sig. Men varför går Audi mot rådande trend och krymper en modell vid generationsväxling? Mikael fick svaret från Renald Lassowski som är teknisk projektledare för A6. Lassowski menar att en utgångspunkt med nya A6 var att ge den ett mer sportigt tilltal än föregångaren. Och det har man åstadkommit genom bland annat den kortare karossen med mindre framtunghet, men också genom att göra bilen lägre (1,46 meter) med en slankare taklinje samt att bilen är bredare (1,87 meter). Lägg därtill större hjulhus än hos föregångaren där 18-tumshjul känns som ett minimum trots att Audi erbjuder sina kunder hjul från 17 till 20 tum.

Mikael Stjerna som alltså sett bilen i verkligheten tycker att single frame-grillen på nya A6 känns mindre än hos andra Audi-modeller, men så är inte fallet enligt Audi-designern Norbert Western. I stället kallar han det att de har gjort grillen mer proportionerlig samtidigt som den har lutats ytterligare en aning samt breddats och tryckts ihop på höjden.

Nya Audi A6 bygger på en ny plattform och mäter 4,92 meter från för till akter. Det är exempelvis två centimeter längre än nya BMW 5-serie men hela nio centimeter kortare än nya Saab 9-5. Utrymmesmässigt kan man då misstänka att nya A6 inte når upp till 9-5 men då ska man ha i åtanke att medan 9-5 har 2,84 meter (samma som gamla A6) mellan hjulaxlarna så har nya A6 hela 2,91 meter. BMW 5-serie är dock ännu värre med sina 2,97 meter.

530 liter – så mycket ryms i bagageutrymmet på nya A6. Vill man få plats med mer prylar och pinaler får man sikta in sig på kombivarianten Avant som lanseras lite senare. För jämförelsens skull kan vi berätta att nya Saab 9-5 rymmer 515 liter i bagageutrymmet.

Karossen på nya A6 är vad Audi kallar en aluminiumhybridkaross som inte bara gör den 15 procent lättare än motsvarande kaross i stål, utan även betydligt mer vridstyv. Aluminium är ett av favoritmaterialen hos Audi sedan länge och när det gäller nya A6 har de inte gjort några undantag. Här har de använt sig flitigt av det lätta och lite dyrare materialet, exempelvis i framskärmarna, motorhuven, bakluckan och dörrarna, men också i kraftigare komponenter så som tvärbalkarna som gömmer sig bakom stötfångarna, durken och tvärbalkarna i bagageutrymmet och mycket mer.

Lättare karosskonstruktion medför lägre bränsleförbrukning och tillsammans med de finslipade motorerna, mer om dessa längre ned, har det lett till att förbrukningen för A6 har minskat med upp till 19 procent. Detta trots bättre prestanda.

Interiört är nykomlingen rymligare än sin företrädare. Dessutom är formerna på insidan helt nya och påminner starkt om det vi redan sett i nya A7 Sportback och A8. Vi låter Mikael Stjerna, som alltså exklusivt provsuttit bilen, förklara för oss om några av insidans nyheter.

Enligt Mikael har Audi lyckats interiört, i alla fall för ögat. De har lyckats kombinera klassisk elegans med dagens high tech. Det är långa svepande linjer och oerhört mycket trä. Hela 60 procent mer träytor än hos gamla A6. Lite träsmak får man allt, anser Mikael som påpekar att för den som vill går det att välja annat än trä, exempelvis aluminiumpaneler.

Två tydliga nyheter är den åtta tum stora displayen för infotainmentsystemet som numera vilar uppe på instrumentbrädan men som kan fällas ned snyggt och integrerat om man vill slippa att bli fullpumpad av information för en stund samt pekplattan MMI Touch som kompletterar MMI-systemet. Även Google har ett finger med i spelet då Audi numera bjuder på Internet i A6. Nyheter, väder och trafikinformation samt Google Earth i symbios med bilens navigationssystem är nyheter som får många att gå igång.

Bang & Olufsen står för det mest exklusiva ljudsystemet på tillvalslistan. Kryssar man för detta får man 15 högtalare som ger en uteffekt på 1 300 watt. Här ingår också två ”akustiska linser” med aluminiumhölje som fälls upp ur instrumentpanelen när systemet slås på.

Lämnar vi interiören och tittar vad som finns på andra sidan torpedväggen finner vi två bensinmotorer och tre dieselmotorer. Åtminstone till en början för ett tag efter lanseringen kommer ytterligare en motorversion som kan bli en riktig storsäljare, nämligen hybriden.

Alla motorer i nya Audi A6 är direktinsprutade och försedda med start/stopp-teknik och energiåtervinning via bromskraft.

Minsta bensinmotorn är 2,8 FSI som utan turbo eller kompressor ger 204 hästkrafter och 280 newtonmeter. Effekten har höjts med 14 hästkrafter jämfört med föregångaren men ändå har förbrukningen minskat med tolv procent till 0,74 liter per mil vilket betyger 172 gram i koldioxidutsläpp. 0-100 km/h går på 7,7 sekunder med Multitronic-låda och toppfarten ligger på 240 km/h.

Största bensinmotorn är 3,0 TFSI som med sin kompressor ger ifrån sig 300 hästkrafter och 440 newtonmeter. Här har förbrukningen minskat med 13 procent till 0,82 liter per mil trots att effekten höjts med tio hästkrafter från tidigare 290. Koldioxidutsläppet ligger på 190 gram per kilometer. 0-100 km/h går på 5,5 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h.

På dieselsidan hittar vi det mest snåla alternativet, nämligen minstingen 2,0 TDI som är turbomatad precis som övriga dieselalternativ. 2,0 TDI har 177 hästkrafter och 380 newtonmeter i sina gömmor och kräver endast 0,49 liter diesel per mil vilket ger 129 gram koldioxid per kilometer. Förbrukningen har därmed minskats med 13 procent jämfört med föregångaren. 0-100 km/h går på 8,7 sekunder och toppfarten är 228 km/h.

Den stora dieselmotorn 3,0 TDI finns i två olika versioner. Den ena svagare än den andra. Svagaste versionen ger 204 hästkrafter och 400 newtonmeter vilket skickar iväg nya A6 (med Multitronic-låda) från 0-100 km/h på 7,2 sekunder och toppar 240 km/h. Förbrukningen ligger på 0,52 liter per mil vid blandad körning, alltså 137 gram koldioxid per kilometer. Föregångaren hade 14 hästkrafter färre men ändå är nya motorn 19 procent snålare.

Den starkare versionen av 3,0 TDI ger 245 hästkrafter och 500 newtonmeter vilket är fem hästkrafter fler än i föregångaren. Trots effekthöjningen har förbrukningen sänkts med 16 procent till 0,60 liter per mil och 158 gram koldioxid per kilometer. 0-100 km/h går på raska 6,1 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h.

Transmissionen består av sexväxlade manuella lådor, Multitronic och Stronic beroende på motorval. Fyrhjulsdrift, quattro på Audi-språk, finns som tillval eller standard till de sexcylindriga motorerna medan de fyrcylindriga använder sig att drivning på framhjulen.

Quattro-systemet är vidareutvecklat med en ny kronväxel i centrumdifferentialen samt en integrerad momentvektorisering som hjälper till att ta kurvor i snabbare takt med bibehållet grepp på både inner- och ytterhjul. Sportdifferential finns som tillval till 3,0 TFSI och 3,0 TDI med 245 hästkrafter.

Vid lanseringen är det ovanstående motorer som gäller, men längre fram i tiden kommer Audi även att släppa A6 hybrid, Ingolstadt-tillverkarens andra hybridmodell efter Q5 hybrid quattro.

Under huven på A6 hybrid finns en 2,0 TFSI-motor som med turbohjälp kommer upp i 211 hästkrafter. Den arbetar parallellt med en elmotor på 45 hästkrafter och 211 newtonmeter (total uteffekt 245 hästkrafter) som sitter placerad direkt bakom motorn. Kraften från de båda motorerna går via en tiptronic-låda till framhjulen.

Elmotorn drivs via ett litiumjonbatteri med en kapacitet på 1,3 kilowattimmar och som genererar 39 kilowatt. På enbart eldrift ska Audi A6 hybrid kunna nå hastigheter på 100 km/h och räckvidden vid konstant fart på 60 km/h är tre kilometer, därefter kickar bensinmotorn in.

0-100 km/h gör A6 hybrid på 7,3 sekunder och toppfarten är 238 km/h. Förbrukningen vid blandad körning ligger på 0,62 liter per mil vilket motsvarar 142 gram koldioxid per kilometer. Ta dock i beaktning att siffrorna är preliminära.

Audi A6 hybrid är till för att kombinera det bästa utav två världar – kraften hos en V6-motor och bränsleförbrukningen hos en fyrcylindrig maskin.

Nya Audi A6 kan beställas med start i slutet av innevarande vecka. De motorer som då finns tillgängliga är 3,0 TFSI S tronic quattro samt 3,0 TDI S tronic quattro. Övriga släpps nästa år.

Marknadsintroduktionen i Sverige är satt till april 2011 och de svenska priser som finns bestämda i dag är som följer:

2,0 TDI (177 hk)339 000  kronor

3,0 TFSI S tronic quattro (300 hk) 473 000 kronor

3,0 TDI S tronic quattro (245 hk) 470 000 kronor

Proline-paket är standard på samtliga modeller.

Test och provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!