Nya Audi A7 Sportback officiell – fakta, bilder och pris

Efter sju år är det dags för första generationen att pensioneras. Nu har en helt ny Audi A7 Sportback presenterats. Grundformerna är desamma, men tekniken är modern och samtliga modellversioner är så kallade mildhybrider.

Drygt två veckor innan världspremiären fick vi se nya Audi A7 i form av en modellbil. Men nu är det i naturlig storlek vi får se den. Formerna känns tydligt igen från förra generationen, helheten är nämligen densamma. Nya A7 upplevs däremot betydligt mer kompakt tack vare små förändringar som syns framför allt rakt från sidan. Huven är lite flackare och gör inte samma trubbiga front som tidigare. Även bakänden har plattats till en aning och ger inte samma ankstjärtsliknande utseende som vissa haft svårt för hos gamla modellen. Fronten upplevs som betydligt bredare och lägre tack vare grillen som påminner om den vi såg på prologue concept för tre år sedan, och den kombineras med smala strålkastare av LED Matrix-typ med tolv separata kluster (laserstrålkastare finns som tillval). Rumpan känns inte lika trött och ledsen som hos föregående generation, mycket tack vare rakare linjer och bakljus som sträcker sig över större ytor än tidigare. Här har Audi sneglat åt koncernkollegan Porsches bakljusfilosofi och knutit samman de båda ljusenheterna med en LED-list (som vid dörröppning lyser upp med animationer). Effektfullt, eller kanske tramsigt? Den integrerade bakvingen som fälls upp vid 120 km/h, om inte föraren manuellt skjuter upp den via en knapptryckning, finns kvar.

Interiört är det som att kliva in i en helt ny bil. I princip ingenting påminner om hur det såg ut i gamla A7 Sportback. Den nya mittkonsolen är på ett snyggt sätt sammanbunden med instrumentbrädan som till formen är ljusår från den gamla. Det påminner inte alls om hur det ser ut i nya A4, däremot känns en hel del drag igen från nya A8:ans interiör.

Det är digitalt rakt igenom i nya A7 Sportback. Tre skärmytor utgör, utöver ratt och pedaler, kontakten mellan människa och maskin. En 8,6-tumsskärm på mittkonsolen framför växelväljaren där bland annat klimatanläggningen styrs, en 10,1-tumsskärm ovanför denna som utgör infotainmentsystemets gränssnitt samt en Audi virtual cockpit-skärm som utgör instrumenteringen i mätarhuset. Skärmarna är haptiska, det vill säga de ger återkoppling till användaren genom att ”vibrera” vid klick. Även ett litet ljud avges.

Nya Audi A7 Sportback är faktiskt något kortare än sin föregångare. Med 496,9 centimeter från främre till bakre stötfångare är den fem millimeter kortare. Men axelavståndet är utdraget till 292,6 centimeter, tolv millimeter mer än hos gamla A7:an. Kortare bil med längre axelavstånd ger kortare överhäng vilket syns framför allt där fram. Nya A7 ser inte lika framtung ut som sin föregångare.

Tre millimeter smalare än nya generationen då den mäter 190,8 centimeter från sida till sida (backspeglarna ej inräknade). Med 142,2 centimeter från topp till tå har nykomlingen sträckt på sig med två millimeter.

De interiöra utrymmena ska vara bättre än i föregångaren, bland annat är kupéutrymmet 2,1 centimeter längre än tidigare vilket sägs gynna framför allt benutrymmena.

Bagageutrymmet i nya A7 Sportback är till volymen identiskt med bagageutrymmet i gamla. Med baksätesryggen uppfälld ryms 535 liter och med den nedfälld ryms 1 390 liter. Utrymmet ska vara optimerat för att rymma två liggande golfbagar. Som tur är kan bakluckan öppnas med en fotrörelse när du har en golfbag i varje hand, dock är funktionen placerad på tillvalslistan.

Vid introduktionen, med försäljningsstart i november och Sverige-lansering i mars, finns endast modellversionen A7 Sportback 55 TFSI quattro S tronic. Som vi ser är det Audis nya modellbeteckningar som gäller, de är inte helt lätta att greppa men om du läser här så kanske du blir en aning klokare.

55 TFSI-maskinen är en treliters V6-bensinare med turbo som levererar 340 hästkrafter och 500 newtonmeter. Den tillåter A7 Sportback att accelerera från stillastående till 100 km/h på 5,3 sekunder och nå en toppfart på 250 km/h. 0,68 liter per mil vill den ha vilket motsvarar 154 gram koldioxid per kilometer (det är fortfarande NEDC-siffror som redovisas, inte WLTP- och RDE-siffror).

Drivlinan är en så kallad mildhybrid, vilket alla motoralternativ till A7 Sportback sägs vara, då den har ett 48-volts elsystem som avlastar bensinmotorn vid vissa tillfällen. En kombineration startmotor och generation (BAS, Belt Alternator Starter) är sammankopplad med ett litiumjonbatteri som lagrar energi som återvinns från inbromsning. Detta system kan driva alla nödvändiga system i så pass hög utsträckning att bensinmotorn helt deaktiveras vid hastigheter mellan 55 och 160 km/h (om inte kraftigt gaspådrag görs).

Nya A7 Sportback har vad Audi kallar för 39 avancerade säkerhets- och assistanssystem som är indelade i tre olika paket. Samtliga funktioner är dock inte tillgängliga redan vid lanseringen utan introduceras gradvis.

Som nämnt är det Sverige-premiär för nya Audi A7 Sportback i mars 2018 men försäljningen drar igång redan i november 2017. 662 000 kronor kostar A7 Sportback 55 TFSI 340 hk quattro S tronic i grundutförande. Fler motoralternativ, även fyrcylindriga och dieseldrivna, följer, men för dessa finns det ännu varken specifikationer eller prisuppgifter.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr