Nya Audi Q5 officiell – mellansuven växer i storlek

Audi Q5 börjar bli rejält till åren nu, och det är därför hög tid för en ersättare. Och nu är den här. I dag presenterade Audi nya Q5, som växer jämfört med föregångaren. 

Audis välkända formspråk är självklart närvarande även här på Q5. Nuvarande Q5 lanserades för åtta år sedan, och uppdaterades för fyra år sedan. Den börjar kännas rejält gammal vid det här laget. 

Nya Q5 kommer i 14 olika färger och med fem olika utrustningspaket; Sport, Design, S line sport package, Design selection och S line exterior package. Alla påverkar Q5:s utseende på ett eller annat sätt. De utrustningspaket som börjar med ”design” har gråa delar på karossen för att ge mer av ett terrängutseende, medan S line- och sport-paketen har dessa delar målade i samma färg som resten av karossen. Som standard kommer Q5 med fälgar på 17 tum. Beroende på vilket utrustningspaket du väljer kan du få 18- eller 17-tumsfälgar. Skulle det ändå inte vara nog kan du få fälgar på upp till 21 tum som tillval.

Nya Q5 är 466 centimeter lång, 189 centimeter bred och 166 centimeter hög. Hjulbasen är 282 centimeter lång. Det innebär att nya modellen är större än den äldre på nästan alla punkter. Dock väger den nya mindre. Upp till 90 kilo lättare kan nya Q5 bli beroende på motor jämfört med föregående modellen. Dessutom menar Audi själva att nya Q5 är bäst i klassen på att hålla ute alla ljud. 

Och visst vill Audi att du ska vara bekväm när du kör bil. I mittkonsolen kan du välja mellan sju olika körlägen för att bilen ska bete sig på helt rätt sätt. Q5 är utrustad med en ny luftkonditionering som finns i två olika versioner. Den treekrade multifunktionsratten är standard, medan du kan välja till exempel rattvärme som tillval. Även i sätet kan du få bekvämlighetsfunktioner. Vad sägs till exempel om pneumatisk massage medan du kör till jobbet?

Längst bak i bilen finns det bra med plats. Bagageutrymmet sväljer mellan 550 och 610 liter beroende på utrustningsnivå, vilket är ungefär tio liter mer än i föregående modell. Fäller du baksätet så kan du få in hela 1 550 liter i bagaget. För att underlätta avlastning kan du manuellt sänka bilen med luftfjädring. Det är dock ett tillval.

Precis som i nya Q7 och nya A4 är Q5 utrustad med Audis GPS-system som kommer ihåg vart du kör och var du parkerar. Därmed kan Q5 föreslå vilka vägar som är bäst att köra på när du ska till en specifik destination. Fastnar du ändå i trafiken kan du slå på ACC (Adaptive Cruise Control) som kan styra bilen åt dig i långsam trafik. Utöver det finns det en rad säkerhetssystem som varnar om eventuella faror i trafiken.

I Europa lanseras Q5 med fem olika motorer, Sverige får ta del av fyra av dessa då 163-hästarsdieseln inte tas in till vårt avlånga land. Tre är TDI-motorer (diesel) ochen är en TFSI-motor (bensin). Två tvålitersdieslar finns tillgängliga med 150 respektive 190 hästkrafter. TFSI-motorn är en tvålitersmotor på 252 hästkrafter som drar 0,68 liter per mil. Det innebär att den släpper ut 154 gram koldioxid per kilometer. Den sista dieselmotorn är en trelitersmotor med 286 hästkrafter och 620 newtonmeter. 

Fyrhjulsdrift är standard till båda tvålitersdieslarna och även till bensinmotorn. Systemet kopplar ur drivningen till bakhjulen när den inte behövs. 

Q5 börjar säljas i början av 2017 och priserna börjar på strax över 439 000 kronor i Tyskland. De svenska priserna får vi vänta på ytterligare ett tag. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr