Foto: AUDI AG

Nya Audi R8 Spyder officiell – 540 hk och 318 km/h

Om det har med påsken att göra låter vi vara osagt, men Audi har nu dragit skynket av nya R8 Spyder V10 i en pippigul kulör som passar högtiden väl. Under den gälla färgen döljer sig en 5,2 liter stor V10-motor som ger 540 hästkrafter.

Söker du en snabb roadster finns det nu ytterligare ett alternativ att ta hänsyn till. Audi presenterar nämligen i dag på bilsalongen i New York andra generationens R8 utan tak – R8 Spyder V10.

Designen är ingen nyhet med tanke på att lanseringen av nya R8 Coupé ägde rum i somras (då vi provkörde den på Portimao-banan i Portugal) och våra exklusiva spionbilder för ett par veckor sedan som visade upp Spyder-versionen helt omaskerad.

Precis som i coupémodellen är det en V10-maskin som är hjärtat i besten. Den är på 5,2 liter och försedd med något för biltypen så annorlunda som cylinderavstängning. Fem cylindrar inaktiveras vid låg last och motorn blir plötsligt en rak femma som bjuder på lägre förbrukning. Effekten uppgår till 540 hästkrafter och maxvridet till 540 newtonmeter. ”I grundutförandet då?”, tänker väl du. Men nej, olikt coupémodellen finns det ingen 610-hästars plus-variant av denna V10-motor.

Prestandamässigt behöver nya R8 Spyder ändå inte skämmas, för vad sägs om 0-100 km/h på 3,6 sekunder och toppfart på 318 km/h? Det är bättre än gamla R8 V10 Spyder som med sin V10-maskin med samma cylindervolym nådde ned till 4,1 sekunder och upp till 313 km/h. Men det var i en tyngre konstruktion som dessutom hade färre hästkrafter – 525 stycken.

Torrvikten hos nya R8 Spyder ligger på 1 612 kilo vilket kan ses som en hel del med tanke på att aluminium och kolfiber har använts i högre utsträckning än i föregående generation. Enbart karossen står för 208 av dessa kilon, en kaross som dessutom ska vara 50 procent med vridstyv än hos föregångaren.

Totalt ska viktbesparingarna i jämförelse med föregångaren uppgå till 113 kilo.

En kanske inte helt intressant uppgift för R8 Spyder-spekulanterna är den miljömässiga, men eftersom allt i dag handlar om just förbrukning och utsläpp tar vi upp den som en liten parentes. Med 1,17 liter per mil vid blandad körning gör den något törstigare än R8 Coupé V10 men i gengäld snålare än plus-versionen med 610 hästkrafter (som alltså inte finns i Spyder-utförande).

Inga prisuppgifter i dagsläget, men lägg på en ganska stor bunt sedlar på coupémodellens ingångspris som är 1 574 100 kronor.

Den pippigula kulören på karossen heter för övrigt Vegas Yellow och fungerar klockrent så här i påsktider. Övriga tider på året hoppas vi Audi erbjuder andra färgsättningar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!