Nya Audi R8 Spyder V10 – tre snabba från provkörningen

540 hästkrafter, lika många newtonmeter och ett fällbart tygtak möter Erik Wedberg i Spanien. Det handlar förstås om första provkörningen av Audi R8 Spyder V10 och vi kollar läget.

Hej Erik, hur är R8 utan tak?

– Som väntat väldigt, väldigt snabb och minst lika högljudd. V10-motorn är densamma som i coupén och det är en sylvass sugmotor med mycket karaktär. Än så länge finns Spydern inte i plus-utförande så jag får nöja mig med 540 hästkrafter och 540 newtonmeter. Men i dag, på blöta vägar runt Barcelona, känns det som att det räcker.

Hur är taklösningen?

– Det är ett fällbart tygtak som lägger sig ovanpå motorn. Fällningen tar 20 sekunder och kan göras i upp till 50 km/h. Bakrutan är en glasskiva som kan hissas upp och ned oberoende av taket. Det är läckert att köra med taket uppe och rutan nere så att motorljudet kommer in i coupén.

Över 100 km/h och det blir rejält dragit runt Erik Wedberg.

Tuff detalj. Några nackdelar då?

– Priset är förstås en. 1 700 000 kronor i grundpris känns. Det är 125 000 kronor mer än coupén. Då måste man verkligen gilla att köra öppet. Blåsten är en annan nackdel. Det blir rejält dragigt i sittbrunnen över 100 km/h. Sen finns det en till nackdel men den har nog mest att göra med min kropp. Det får du läsa om i tidningen!

Oj, vi ska få läsa om Eriks kropp i kommande nummer av Teknikens Värld. Det vill ingen av oss missa! Som bonus får vi även hela provkörningsrapporten av nya Audi R8 Spyder V10 i samma nummer.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!