Foto: Mattias Rabe

Nya Audi RS4 blir sannolikt av med V8-motorn

Audi A4 är på väg att genomgå ett generationsskifte. I och med det fokuseras många blickar på kommande RS4 Avant som sannolikt får en V6-maskin, kanske med elektrisk turboladdning.

En av Audis kassakor är A4, en modell som i år mätt är gammal. Den introducerades under 2007 som årsmodell 2008 och en ersättare känns allt mer nödvändig i och med konkurrenternas nyare motsvarigheter. Nästa år är det dags för nya A4 att kliva fram, troligtvis på Genèvesalongen under våren.

I och med detta är det mycket snack ute på nätet om A4 i allmänhet – och en ny generation RS4 i synnerhet. Frågan som alla ställer sig är: ”Kommer nya RS4 att behålla V8-motorn?”.

Svaret på den frågan kan ännu inte besvaras med exakthet (förutom i Ingolstadt, där vet de nog allt). Däremot misstänker vi, vilket vi gjorde redan när dagens RS4 Avant gjorde entré, att V8:an får stryka på foten. RS4 som vi känner den i dag har en härlig V8 på 4,2 liter som utan överladdning ger 450 frustande hästkrafter. Men den ger oss också gåshud. På grund av motorljudet alltså...

Heinz Hollerweger, vd för Audis prestandadivision quattro GmbH, talade nyligen med ett gäng australiensiska journalister och då sa han att nästa RS4 nödvändigtvis inte behöver ha en V8. Det rapporterar Motoring.

– Det finns fina sexcylindriga motorer med hög effekt, säger han samtidigt som han påpekar att det är viktigt att följa upp RS4:ans framgångar på rätt sätt.

Det är med andra ord ganska sannolikt att nästa RS4 Avant får en V6-maskin, vilket ligger helt rätt i tiden. Se bara på nya BMW M3 och M4.  Kanske Audi satsar på överladdning i form av den elektriska turbo som de redan håller på att utveckla och testat sig fram till.

Angående nästa generation RS6 Avant sa Heinz Hollerweger att den fortfarande kan komma att ha en V8 under huven. Han passade även på att bekräfta att nästa generation R8 får en V10-motor, precis som syskonbilen Lamborghini Huracán. Om det betyder att R8 får en instegsversion med V8 eller inte, låter vi vara osagt.

På frågan om RS-modellerna kommer att, till skillnad mot i dag, erbjudas som sedaner vid sidan om kombimodellerna är han lite svävande i svaret. Han menar att den kaross som är mest gångbar internationellt sett är den som blir av. ”Det kan bli en sedan eller en Sportback”, avslutar han.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr