Audi RS6 Avant 2014

Nya Audi RS6 Avant officiell – bilder och fakta om nya superkombin

Så är den här – nya generationen Audi RS6 Avant som med sin V8 på 560 hästkrafter sätter familjekombiprestanda i ett helt nytt perspektiv. 0-100 på ofattbara 3,9 sekunder och 305 km/h i toppfart.

För bara knappt tolv timmar sedan avslöjades nya Audi RS6 Avant i form av bilder och en hel del fakta. Redan då satte vi kaffet i vrångstrupen när vi läste prestandasiffrorna. Namnkunniga konkurrenter som BMW M5 och Mercedes E 63 AMG når inte upp till RS6:an. Mer om det lite längre ned.

 V8-motorn och prestandan

 Hjärtat i nya Audi RS6 Avant består av en TFSI-motor i V8-konfiguration med en slagvolym på 4,0 liter. Motorn känns igen sedan förra året då S6, S7 och S8 presenterades med samma motor men med andra trimningsgrader. Den mustiga V10-motorn på 5,0 liter i gamla RS6 är alltså numera historia. Mindre och turboladdat är melodin. Den nya och kompakta V8:an där turboaggregaten och laddluftkylaren sitter inklämda mellan cylinderbankarna ger i RS6 Avant 560 hästkrafter (tillgängligt mellan 5700 och 6600 r/min), med andra ord 20 färre än i föregångaren som officiellt hade 580 hästkrafter (inofficiellt pratades det om över 600 hästar). Vridmomentet är däremot högre, 700 newtonmeter jämfört med V10:ans 650. Maxvridet finns redan från 1750 och hela vägen upp till 5500 r/min.

 Audi lovar inte bara maffigt ljud som sportavgassystemet generar tillsammans med motorn. De lovar också prestanda som vi knappast är vana vid i en kombi som skulle kunna fungera som rymlig familjefraktare, om än en dyr sådan. 0-100 km/h anger Audi till hypersnabba 3,9 sekunder. För att sätta det i relation till något: Ferrari 599 GTB Fiorano, som slutade tillverkas i år, gör samma sprint på 3,7 sekunder trots V12-motor på 620 hästkrafter samt kaross och design med helt annat syfte.

 RS6:ans toppfart är 305 km/h, men då måste man välja Dynamic plus-paketet. Väljer man det vanliga Dynamic-paketet begränsas toppfarten till 280 km/h och väljer man inget paket alls är det 250 km/h som gäller.

 Gamla RS6 Avant gjorde 0-100 km/h på 4,6 sekunder och toppade 274 km/h.

 Konkurrenterna

 Mer intressanta jämförelser då, rent prestandamässigt? Då tar vi BMW M5 och Mercedes E 63 AMG Kombi utan att tveka. Förstnämnda har lika många hästkrafter som nya RS6 Avant, 560 stycken. 680 newtonmeter finns till hands men den saknar dock fyrhjulsdriften och finns inte som kombi. 0-100 går på 4,3 sekunder och toppfarten når omkring 310-315 km/h när spärren plockats bort. Mercedes har däremot en monsterkombi i sin E 63 AMG Kombi. 525 hästkrafter och 700 newtonmeter, bara drivning på bakhjulen och 0-100 km/h på 4,4 sekunder. 320 km/h påstås den göra när spärren vid 250 km/h är bortplockad.

 För en fullt rättvis jämförelses skull plockar vi även med en udda fågel – Cadillac CTS-V Sport Wagon. Kombi, så klart, stor V8 på 6,2 liter, 564 hästkrafter och 747 newtonmeter. 0-100 km/h på 4,0 sekunder och toppfart på 303 km/h. Där har vi bilen som bäst matchar nya RS6 Avant – i prestanda alltså. Och den är bara bakhjulsdriven, bör tilläggas.

 Bränslebesparingen

 Det har hänt mycket runt motor- och bränsleoptimering de senaste åren. Jämfört med förra RS6 Avant har bränsleförbrukningen sjunkit med hela 40 procent. Audi uppger 0,98 liter per mil i förbrukning vid blandad körning. Start/stopp-system hjälper till att hålla förbrukningen i schack, så även ett nyutvecklat temperaturhanteringssystem. En annan än mer viktig teknisk detalj som sparar dyrbara droppar är cylinderavstängning, cylinder-on-demand som det också heter. När belastningen på motorn är låg eller medelhög, kopplar systemet bort insugs- och avgasventilerna till cylindrarna 2, 3, 5 och 8. Då fungerar motorn helt plötsligt som en fyrcylindrig motor, tills dess att föraren accelererar tillräckligt kraftigt igen och cylindrarna 2, 3, 5 och 8 åter sätts in i spelet.

 Viktminskning spelar också roll för bränslebesparingen, och så klart prestandan, men nya RS6 Avant ska ”bara” vara 100 kilo lättare än föregångaren. Det betyder i så fall en tjänstevikt på 2,1 ton vilket är en ganska hög siffra trots allt. Desto mer imponerande blir både förbruknings- och prestandasiffrorna när man tar vikten i beaktning. Dessutom är det en kombi som rymmer upp till 1680 liter bagage vi snackar om.

 Tekniken

 Nya Audi RS6 Avant har en åttastegad Tiptronic-låda. Man har alltså inte valt dubbelkopplingslådan S tronic. Lådan har fått kort utväxling på de lägre växlarna medan de högre har längre. Det medger sportigare körning i det lägre spannet medan bränsle sparas när högre växlar nås. Paddlar vid ratten finns för manuell växling.

 Kraften från motorn skickas via växellådan ut till alla hjul. Det handlar ju om en RS-bil och då är quattro standard. En mellandifferential ser till att hjulen rullar precis så fort som behövs. Det inre hjulparet bromsas upp en aning för att göra exempelvis kurvtagning både följsammare och snabbare. En sportdifferential över bakaxeln kan hjälpa till att fördela kraften mellan bakhjulen.

 Nya generationen RS6 Avant är första bilen från Audi att ha ett speciellt anpassat adaptivt luftfjädringssystem som standard. Systemet kan sänka bilen 20 millimeter närmare asfalten. Dynamic Ride Control finns också för den som vill vara lite värre. Det styvar upp fjädringen med sina stålfjädrar och justerbara 3-vägsdämpare. Annat dynamiskt som finns som tillval är styrningen. Elektromekanisk servo är standard.

 Hjulen mäter 20 tum på höjden (21 tum finns som tillval) och bakom fälgarna gömmer sig ventilerade bromsskivor med ”veckad” kant precis som på nya RS4 Avant. Fram mäter skivorna 390 millimeter och greppas av sexkolvsok. Kolfiberkeramiska skivor finns som tillval och då ökar inte bara bromsprestandan utan också diametern till 420 millimeter. Bromsoken är normalt svart- eller rödlackerade men med de kolfiberkeramiska skivorna hänger ok i antracitgrått med.

 Utseendet och utrustningen

 Exteriört och interiört är det en A6 i RS-beklädnad, ingen tvekan om det. De typiska RS-detaljerna finns där, så som backspegelkåpor i borstad aluminium, grov front med stora luftintag för kylning av bromsar och motor, diffusor bak med två ovala ändrör och mycket annat. En nyhet är att man kan få quattro utskrivet i nederdelen av grillen, något som verkar vara tillval. Audi går dock inte närmare in på den här detaljen.

 På insidan är det flatbottnad ratt som gäller och hastighetsmätare graderad till 320 km/h. Skålade sportstolar med sömmar i ”månsilverfärgat” bikakemönster precis som i grillen. Kolfiberinlägg är standard.

 Tillvalen är många, bland annat head up-display, ljudsystem från Bang & Olufsen, Internet och mycket annat.

 Världspremiären

 Nya Audi RS6 Avant har svensk premiär sommaren 2013. Några prisuppgifter finns inte i dagsläget.

 Världspremiär för allmänheten är det – som vi tidigare gissat – på Genèvesalongen i mars nästa år.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!