Audi RS6 Avant

Nya Audi RS6 Avant – tre snabba från provkörningen

På menyn i dag står ett familjebilsmonster vid namn Audi RS6 Avant. Redo att ta ett rejält bett i steken är Linus Pröjtz som flugit till München och Autobahn för berätta för oss alla hur sjujäkliga de 560 hästkrafterna känns.

Tjena Linus, nu skippar vi väderbiten och går direkt på hårdvaran. RS6 Avant?

– Den går som en...

 Okej, det säger allt. Trevlig hemresa! Nä sjutton, lite mer input tack! Bättre än gamla exempelvis?

– Som sagt, den går som en (censurerat) men är inte bättre på allt. En stor fördel hos nya är sänkt vikt med 90 kilo och att V8-motorn är så mycket mindre än gamla V10:an. Det ger lägre tyngdpunkt fram och bättre viktfördelning. En annan är sänkt förbrukning med 40 procent – det är inte lite det. Nya RS6 känns så mycket mer effektiv än gamla men om du bara ska missilköra på Autobahn tydliggörs inte skillnaderna avsevärt. Ligger som ett cementblock på vägen i 260-270 km/h.

 – Låter underbart. Bluddret ur piporna där bak. Och när man stampar plattan i mattan är det som om bakluckan öppnas. Men ljudet uppe vid toppeffekten var bättre på gamla V10:an.

 Pris och säljstart?

– Order på en RS6 Avant har du kunnat lägga sedan i mars. 1050000 kronor börjar prislappen på.

 Vill du läsa mer om Audis nya kombiraket RS6 Avant med 560 hästkrafter som gör 0-100 km/h på 3,9 sekunder finns det bara en sak att göra, nämligen läsa Teknikens Värld nummer 10/2013 som utkommer 25 april. Försäkra dig om att få ett nummer genom att kika på denna länk.

All nödig och onödig fakta om
nya Audi RS6 Avant hittar du via länkarna nedan.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr