Nya Audi S3 officiell – alla fakta och bilder

Nu kommer även Audi A3 som sportversionen S3. Bland nyheterna finns en helt nyutvecklad motor, 300 hästkrafter, 380 newtonmeter och 0-100 på 5,1 sekunder.

Tidigare i veckan kunde vi visa nya Audi A3 Sportback, kombiversionen av A3 och nu kommer alltså Audi S3 i sin tredje inkarnation sedan 1999. Under huven har en del hänt, även om motorn precis som förut är en direktinsprutad turbomotor på två liter. Enligt Audi är det en helt nyutvecklad pjäs som utvecklar 300 hästkrafter 5 500 varv i minuten och 380 newtonmeter mellan 1 800 och 5 500 varv i minuten. Den nya motorn väger in på 148 kilo, fem kilo mindre än tidigare.

 Skillnaden mellan manuell och S troniclåda med dubbelkoppling är acceleration och snittförbrukning. Där den manuella sexväxlade lådan skickar upp bilen i hundra kilometer i timmen på 5,4 sekunder behöver S3 med S tronic bara 5,1 sekunder för samma resa. Snittförbrukningen gynnas även den av S tronic, 0,69 liter per mil mot 0,7 liter per mil med manuell dito. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 kilometer i timmen.

Motornyheter

 Bland nyheterna hör också en indirekt insprutning som kompletterar direktinsprutningen när motorn inte går för full belastning. När motorn startas eller går för full rulle kopplas direktinsprutningen FSI in. För att sänka temperaturen på avgaserna sitter grenröret integrerat i topplocket och är vätskekylt vilket vidare sänker förbrukningen.

 För att ge en jämnare gång än tidigare har Audi försett motorn med dubbla balansaxlar som roterar dubbelt så snabbt som vevaxeln. Avgassystemet är utrustat med en ljudklaff som ger motorn ett högre morrande vid vissa varvtal.

 Fälgarna mäter 18 tum och skodda på dem sitter 225 millimeter breda däck i 40-profil. Sportchassit sänker bilen med 25 millimeter mot vanliga Audi A3. Bromsskivorna fram är ventilerade och mäter 340 millimeter.

 Exteriört har bilen xenonstålkastare med LED-varselljus som standardutrustning. LED-lamporna pryder även bakljusen med adaptivt bromsljus. Ramen runt single frame-grillen är i matt ”aluminium-optik”, precis som på backspegelkåporna och kring luftintagen. 

 Väl inne bakom ratten finner man sig i sportstolar med utdragbara sitsar. Saab-fantaster kan glädja sig åt att Audi hämtat över idén med laddtrycksmätare vid varvmätaren. Ratten har blivit tillplattad i nedkant. Adaptiv farthållare, vingelvarnare och döda vinkeln-varnare är standrardutrustning.

 Nya Audi S3 kommer göra världspremiär på bilsalongen i Paris om en dryg vecka. Till Sverige kommer bilen i februari 2013 och kommer kosta från 376 500 kronor.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!