Nya Audi S3 Sportback når förstås inte upp till samma vilda prestanda som nyss presenterade Mercedes A 45 AMG, men så är ju S3 också bara ett mellansteg, den som vill ha mer får vänta på RS3. Med det inte sagt att S3 Sportback inte är kompetent.
Femdörrarsversionen av S3 drivs av samma turbomatade 2,0-litersfyra med 300 hästkrafter som sitter i tredörrarsvarianten. Maxeffekten är tillgänglig vid 5 500 r/min medan maxvridet på 380 newtonmeter hittas mellan 1 800 och 5 500 r/min. Redan i grundutförande är S3 Sportback fyrhjulsdriven och med manuell sexväxlad låda gör den 0-100 km/h på 5,5 sekunder. Med sexväxlad S-troniclåda går det på 5,0 sekunder. Dessa siffror ter sig dock lite märkliga med tanke på att tredörrarsversionen av S3 gör 0-100 km/h på 5,4 respektive 5,1 sekunder. Oavsett växellåda är toppfarten elektroniskt begränsad till 250 km/h. Med manuell låda vill S3 Sportback ha 0,70 l/mil medan S-tronicversionen nöjer sig med 0,69 l/mil.
Skillnaderna mellan nya S3 Sportback och vanliga S3 är små, desto större är de mellan nya S3 Sportback och gamla S3 Sportback. Den är 1,5 deciliter snålare per mil, den har 5,2 centimeter längre axelavstånd och är 70 kilo lättare.
Oavsett växellåda eller extrautrustning levereras S3 Sportback alltid med Audi drive select som gör det möjligt att välja mellan Comfort-, Auto-, Dynamic- och Efficiency-läge. Bilar som utrustas med MMI-system kan dessutom ställas in i Individual-läget som kan anpassas efter förarens önskemål. Övriga lägen gör precis vad det låter som och om man knappar in Dynamic-läget förstärks motorljudet lite extra.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.