Foto: Lee Brimble / Bentley

Nya Bentley Continental GT Speed – sista dansen med W12:an?

The Bentley Boys & Girls i Crewe har satt ihop ett nytt flaggskepp i form av Bentley Continental GT Speed i sitt tredje utförande. Bentley har enligt egen utsago sagt att från 2026 ska alla deras bilmodeller vara elektrifierade på något vis och senast 2030 ska alla modeller vara helt elektrifierade. Så, är det här den sista W12?

Continental GT Speed har fått fler hästkrafter och mer vrid bland annat, 659 hästkrafter respektive 900 newtonmeter. Det skjuter på rejält och den här torpeden på nästan 4,85 meter fixar 0-100 km/h på 3,6 sekunder och den landar så småningom på en toppfart på 335 km/h. Den stora 6,0 liter stora W12:an med dubbelturbo under huven är givetvis en stor bidragande faktor till den snabba förflyttningen av den nästan 2 300 kg tunga bilen.

Under gynnsamma förhållanden och när gasfoten inte är så tung kan den stänga av hälften av cylindrarna för att spara på värdefulla droppar. Som tur är rymmer tanken 90 liter, och den kräver ett generöst soppakonto. Stor och tung bil medelst massvis med hästkrafter lär resultera i en gigantisk malus-skatt här hemma i Sverige, men det är ändå inte i paritet med prislappen som dock ännu inte är officiell. Men vi gissar att prislappen kommer börja någonstans i närheten av två miljoner.

1 av 13 Foto: Lee Brimble / Bentley
2 av 13 Foto: Lee Brimble / Bentley
3 av 13 Foto: Lee Brimble / Bentley
4 av 13 Foto: Lee Brimble / Bentley
5 av 13 Foto: Lee Brimble / Bentley
6 av 13 Foto: Lee Brimble / Bentley
7 av 13 Foto: Lee Brimble / Bentley
8 av 13 Foto: Lee Brimble / Bentley
9 av 13 Foto: Lee Brimble / Bentley
10 av 13 Foto: Lee Brimble / Bentley
11 av 13 Foto: Lee Brimble / Bentley
12 av 13 Foto: Lee Brimble / Bentley
13 av 13 Foto: Lee Brimble / Bentley

Bentley Continental GT Speed kommer som fyrhjulsdriven, men den får nu också fyrhjulsstyrning vilket kommer väl till pass när det ska fickparkeras på någon liten bakgata i Monaco till exempel. Fyrhjulsstyrningen passar långa bilar och Continental GT Speed har en hjulbas på 285 centimeter och mäter in 485 respektive 218 centimeter på längden respektive bredden. Ändå har den ett baksäte som du helst bara lägger din väska i på sin höjd. Den som eventuellt åker med sitter mycket bättre fram i passagerarsätet.

Drivlinan sköts med hjälp av en åttaväxlad automatlåda som portionerar ut kraften till alla hjulen. Tack vare en ny diffbroms på bakaxeln så har fyrhjulsdriftsystemet fintrimmats så att bilen upplevs mer bakhjulsdriven än tidigare när Sport-läget är aktiverat. Det ska även fungera bättre gällande fördelningen av kraften mellan de båda bakhjulen vid in- och utgångar av kurvor till exempel.

1 av 8 Foto: Bentley
2 av 8 Foto: Bentley
3 av 8 Foto: Bentley
4 av 8 Foto: Bentley
5 av 8 Foto: Bentley
6 av 8 Foto: Bentley
7 av 8 Foto: Bentley
8 av 8 Foto: Bentley

Som tillval finns stora keramiska skivor med tiokolvsok framtill och fyrkolvsok bak, bromspaketet ska lätta den rullande massan med ungefär 33 kg jämfört med de standardmonterade stålskivorna. I övrigt har den fått nya 22-tumsfälgar och inuti finns det möjlighet att i princip få bilen hur man vill genom Bentleys Bespoke-program, men då får man vara beredd på att öppna portmonnän på vid gavel.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!