Foto: Niekverlaan

Nya bilskatten påverkar bilförsäljningen

Bil Sweden har summerat april månad sett till nybilsförsäljningen i Sverige och noterar några utstickande detaljer; fler ny bilar registrerades under månaden, supermiljöbilarna ökar kraftigt och den nya bonus/malus-baserade fordonsskatten som införs i sommar har börjat visa sig.

Registreringen av nya bilar i april stod sig stark visar statistiken som Bil Sweden har tagit fram. Jämfört med april månad i fjol, som var ett rekordår, ökade antalet registreringar med 12,3 procent. Ökningen kan delvis förklaras av att antalet röda dagar var två färre i år än förra året på grund av en tidigare påskhelg, men den förklaringen sägs stå för ungefär tio procent. Därmed låg den naturliga ökningen på omkring två procent.

Totalt handlar det om 34 215 nya bilar som registrerades under april månad, vilket kan jämföras med 30 476 bilar under samma månad i fjol. Hittills i år har det registrerats 121 612 nya bilar i landet, bättre än fjolårets motsvarande siffra om 119 880 bilar. Ökningen är dock ganska modest – 1,4 procent.

Framför allt var det företagsbilarna, det vill säga bilar registrerade på juridiska personer, som drog upp förra månadens totalsiffra. Dessa registreringar ökade nämligen med 15 procent, vilket kan jämföras med nybilsregistreringar på privatpersoner som ökade med ”enbart” åtta procent.

Supermiljöbilarna starkt uppåt

De så kallade supermiljöbilarna, det vill säga bilar som släpper ut maximalt 50 gram koldioxid per kilometer, tog ett bra kliv uppåt under april. De ökade nämligen med 86 procent jämfört med samma månad förra året. Supermiljöbilarna har nu en andel på 6,1 procent av den totala marknaden. Samma period förra året var andelen 3,7 procent.

Dieselbilarna kraftigt nedåt

I april 2017 utgjorde dieselbilarna 52,9 procent av den totala försäljningen. I april 2018 utgjorde de endast 39,3 procent. Tappet är kraftigt sett över ett år, men branschen tror att minskningen nu har avklingat för att ligga på nivåer runt 40 procent.

– Det är viktigt och komma ihåg att alla nya dieselbilar uppfyller de strängare Euro 6-kraven och flertalet har även så kallad AdBlue teknik som kraftigt reducerar kväveoxidutsläppen. Detta innebär att kväveoxidutsläppen från hela dieselbilsflottan kommer att minska i takt med att gamla dieselbilar skrotas ut och nya dieselbilar med avancerad reningsteknik tillkommer. Dessutom kommer de energieffektiva dieselbilarna att behövas för att vi ska klara klimatmålen till år 2030, säger Bil Swedens vd Mattias Bergman (som tidigare var elbilstillverkaren Nevs vd).

Bonus/malus-effekt

Den 1 juli träder det nya fordonsskattesystemet i kraft med så kallad bonus/malus-funktion. Det innebär att utsläppssnåla bilar som elbilar, laddhybrider och gasbilar åtnjuter bonusar som påverkar skatten positivt sett ur plånbokens perspektiv, och att bilar som förbrukar mer energi – bensin-, dieselbilar samt vanliga hybrider – får dras med högre skatter under tre år.

Denna reform tros synas i bilregistreringsstatistiken månaderna innan den träder i kraft, och enligt Bil Sweden såg man denna tendens redan i april och som väntas öka än mer kommande två månader. Svenska folket köper bilar nu för att få dem registrerade innan 1 juli och på så viss undvika kraftigt förhöjd skatt. Exempelvis kostar en dieseldriven Opel Insignia Country Tourer i dag 5 118 kronor i årlig skatt, från och med den 1 juli kostar den (om bilen registreras den 1 juli 2018 eller senare) 11 728 kronor.

Fler exempel på hur nya skatten påverkar olika bilmodeller ser du i vår unika tabell nedan.

Bilmodell Bränsle CO2 Skatt i dag Skatt år 1-3 Skatt år 4-
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Bensin 210 2 538 11 540 2 538
Audi A4 Avant 2,0 TFSI S tronic Bensin 119 536 2 328 536
Audi A6 Avant 2,0 TFSI quattro aut Bensin 158 1 394 5 976 1 394
Audi A6 Avant 2,0 TDI quattro aut Diesel 132 2 198 5 429 2 857
Bentley Mulsanne Bensin 342 5 442 25 664 5 442
BMW 320d Touring aut Diesel 113 1 207 3 614 2 181
BMW 520i Touring aut Bensin 152 1 262 5 334 1 262
BMW 520d Touring aut Diesel 123 1 729 4 569 2 537
BMW X2 xDrive20d Diesel 121 1 625 4 377 2 466
Citroën C3 Aircross 110 Bensin 112 382 1 754 382
Corvette Stingray 6,2 Bensin 284 4 166 19 458 8 284
Dacia Duster TCe 125 4×2 Bensin 138 954 3 886 954
Ferrari 488 GTB Bensin 260 3 638 16 890 3 638
Ford Fiesta 1,0 EcoBoost aut Bensin 118 514 2 246 514
Ford Mustang GT Bensin 277 4 012 18 709 4 012
Honda Civic Type R Bensin 176 1 790 7 902 1 790
Hyundai i20 1,2 84 hk Bensin 114 426 1 918 426
Hyundai i30 N Performance Bensin 163 1 504 6 511 1 504
Hyundai Tucson 2,0 CRDi Diesel 159 3 606 8 483 3 816
Kia Niro Hybrid Bensin 88 0 360 360
Kia Sportage 2,0 CRDi aut Diesel 166 3 971 9 326 4 064
Koenigsegg Agera RS Bensin 310 4 738 22 240 4 738
Mazda CX3 2,0 4WD aut Bensin 146 1 130 4 692 1 130
Mazda CX3 1,5 D 4WD Diesel 136 2 407 5 811 2 999
Mitsubishi ASX 1,6 Bensin 132 822 3 394 822
Mitsubishi ASX 1,6 D Diesel 119 1 520 4 187 2 395
Mercedes E 200 aut Bensin 144 1 086 4 478 1 086
Mercedes E 200 d aut Diesel 115 0 3 805 2 253
Mercedes E 400 4Matic Bensin 176 1 790 7 902 1 790
Nissan Qashqai DIG-T 163 2WD Bensin 134 866 3 558 866
Nissan Qashqai dCi 130 4WD Diesel 129 2 042 5 142 2 750
Peugeot 308 130 hk Bensin 107 360 1 344 360
Opel Corsa 1,4 90 hk Bensin 120 558 2 410 558
Opel Astra 1,4 Turbo Bensin 128 734 3 066 734
Opel Astra 1,6 CDTi Diesel 90 0 1 827 1 827
Opel Insignia 1,5 Turbo kombi Bensin 133 844 3 476 844
Opel Insignia Country Tourer 4WD aut Diesel 188 5 118 11 728 5 786
Porsche 718 Boxster Bensin 168 1 614 7 046 1 614
Porsche 911 Carrera Bensin 190 2 098 9 400 2 098
Renault Mégane TCe 130 Bensin 119 536 2 328 536
Renault Mégane dCi 110 Diesel 95 0 1 894 1 894
Skoda Fabia 1,2 90 hk Bensin 101 360 852 360
Skoda Fabia 1,4 TDI 90 Diesel 104 1 103 2 754 2 016
Skoda Octavia 1,8 TSI kombi 180 hk aut 4WD Bensin 154 1 306 5 548 1 306
Skoda Octavia 1,8 TSI kombi 180 hk Bensin 140 998 4 050 998
Toyota Auris HSD Hybrid Bensin 92 0 360 360
Toyota Auris Touring Sports 1,2 Turbo man Bensin 132 822 3 394 822
Toyota Hilux 2,4 D-4D Double Cab aut Diesel 204 5 952 13 906 5 414
Toyota RAV4 2,0 AWD Active Bensin 158 1 394 5 976 1 394
Volkswagen Golf TSI 1,4 125 hk aut Bensin 119 536 2 328 536
Volkswagen Golf TSI 1,4 125 hk E85 E85 116 415 415 415
Volkswagen Golf TDI 1,6 aut Diesel 102 1 103 2 563 1 989
Volkswagen Passat 2,0 TSI 220 hk aut Bensin 148 1 174 4 906 1 174
Volkswagen Passat 2,0 TDI 190 hk Diesel 134 2 302 5 620 2 928
Volkswagen Tiguan 1,4 TSI 150 hk 2WD Bensin 132 822 3 394 822
Volkswagen Tiguan 1,4 TSI 150 hk aut 4WD Bensin 161 1 460 6 297 1 460
Volvo V90 T5 Bensin 154 1 306 5 548 1 306
Volvo V90 D3 Diesel 116 0 3 900 2 288
Volvo V90 D4e Diesel 119 0 4 187 2 395
Volvo V90 D4 AWD aut Diesel 128 1 990 5 047 2 715
Volvo XC40 T5 AWD Bensin 168 1 614 7 046 1 614
Volvo XC40 D4 AWD Diesel 133 2 250 5 524 2 892
Volvo XC60 T5 AWD aut Bensin 167 1 592 6 939 1 592
Volvo XC60 D5 AWD aut Diesel 144 2 824 6 675 3 283
Volvo XC90 D5 AWD aut Diesel 163 3 814 8 965 3 958

Så här kommer bonusarna för olika laddhybrider att se ut från och med den 1 juli 2018. Elbilarna åtnjuter maximal bonus om 60 000 kronor.

Laddhybrid CO2 Bonus innan 180701 Bonus efter 180701
BMW i3 REX 12 20 000 50 000
BMW 330e iPerformance 44 20 000 23 348
Kia Niro Plug-In Hybrid 29 20 000 35 843
Kia Optima Plug-In Hybrid 34 20 000 31 678
Mini Countryman Plug-In Hybrid 49 20 000 19 183
Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid 41 20 000 25 847
Volkswagen Golf GTE 38 20 000 28 346
Volkswagen Passat GTE 38 20 000 28 346
Volvo V90 T8 Twin Engine AWD 46 20 000 21 682
Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD 49 20 000 19 183

Tips: Scrolla tabellerna vänster/höger om du inte ser samtliga kolumner direkt.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!