Foto: BMW

Nya BMW 2-serie Coupé officiell

Åtta år efter föregångarens entré är det nu dags för nya BMW 2-serie Coupé att sladda in på scenen och in i rampljuset. Någon M-version presenteras inte i dag, däremot en M Performance-version som är lika snabb som gamla M2.

Allt handlar inte om elektrifiering, för när BMW nu släpper lös helt nya 2-serie Coupé är det två renodlade bensinmotorer som är aktuella i vårt land, varav den ena bensinaren är av klassiskt BMW-snitt, nämligen en rak treliterssexa.
Dieselmaskinen är dock en så kallad mildhybrid med 48-voltsteknik, men alltså inte aktuell i Sverige. Mer om drivlinorna lite längre ned i artikeln...

Nya BMW 2-serie Coupé är större än sin föregångare som började tillverkas sent 2013 som årsmodell 2014. Med 454,8 centimeter (siffran avser M240i xDrive, 220i är nämligen något kortare) från främre till bakre stötfångare är den hela 10,5 centimeter längre – och dessutom längre än exempelvis 3-serie Sedan av generation E90. Dock har den en bra bit upp till storebror, nya 4-serie Coupé, som är drygt två decimeter längre.

1 av 4: BMW M240i xDrive. Foto: BMW
2 av 4: BMW M240i xDrive. Foto: BMW
3 av 4: BMW M240i xDrive. Foto: BMW
4 av 4: BMW M240i xDrive. Foto: BMW

Även på bredden har modellen lagt på sig, och spårvidden har ökat med flera centimeter vilket även axelavståndet har gjort. På höjden har den däremot tappat några centimeter till 140,4 centimeter för M240i och till 139 centimeter för 220i.
Bagageutrymmet, som förmodligen inte är det man tar mest hänsyn till vid köp av denna bil, har inte vuxit, det rymmer 390 liter precis som föregångarens utrymme. Baksätet kan fällas i tre delar enligt 40/20/40-principen och dragkrok kan monteras för att göra dragbil av 2-serie Coupé. Max 1 600 kilo får dras. 

Formerna är klassiska coupéformer med lång huv och kort baklucka, det vill säga kupéutrymmet är placerat ”långt bak” på bilen. Utförandet var likadant hos föregångaren, men hos nya 2-serie Coupé känns helheten mer kompakt.
En trevlig detalj enligt många (misstänker vi) är njurarna som utför grillen. De är små och därmed inga gigantiska ”bävertänder” som hos 4-serie Coupé. De stora njurarna har dock blivit en allt mindre snackis på senaste tid.

1 av 4 Foto: BMW
2 av 4 Foto: BMW
3 av 4 Foto: BMW
4 av 4 Foto: BMW

Tre olika motoralternativ presenteras till nya 2-serie Coupé i dag – två bensinare och en diesel. Sistnämnda, bakhjulsdrivna 220d Coupé, är, som nämnt i inledningen av artikeln, en mildhybrid med 190 hästkrafter som inte är aktuell för svenska marknaden.
I stället fokuserar BMW Sverige på övriga motoralternativ – instegsversionen 220i Coupé vars bakhjul drivs med hjälp av en tvålitersmaskin på 184 hästkrafter och 300 newtonmeter. Den gör 0-100 km/h på 7,5 sekunder och toppar 236 km/h. Förbrukningen enligt WLTP ligger på mellan 0,63 och 0,68 liter per mil medan utsläppen av koldioxud uppges till 144-155 gram per kilometer.

Det andra alternativet som BMW Sverige lägger fokus på är M Performance-versionen M240i xDrive som, precis som beteckningen avslöjar, driver på samtliga fyra hjul. Modellversionen av en rak sexcylindrig maskin på 3,0 liter som levererar 374 hästkrafter och 500 newtonmeter. Det är fyra hästar och 35 newtonmeter mer än i gamla BMW M2 Coupé, en modellversion som i snabbaste utförandet gjorde 0-100 km/h på 4,3 sekunder (M2 Competition och M2 CS var dock aningen snabbare). Nya M240i xDrive är lika snabb, det vill säga 4,3 sekunder. Toppfarten är begränsad till 250 km/h. Förbrukningen uppges ligga mellan 0,81 och 0,88 liter per mil och utsläppet av koldioxid är 185-200 gram per kilometer.

BMW Sverige berättar att nya 2-serie Coupé når våra breddgrader i början av 2022. För en 220i Coupé behöver man punga ut med minst 359 000 kronor och för en M240i xDrive minst 550 000 kronor.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!