Nya BMW 3-serie Foto: Mattias Rabe

Nya BMW 3-serie – alla fakta, bilder, filmer och priser

BMW:s volymmässigt viktigaste modellserie har nu presenterats i sin sjätte skepnad. Världspremiären av nya 3-serie ägde rum i går på BMW Welt i München. Teknikens Värld var på plats och kan nu ger er all information om den sportigaste trean någonsin.

Under stor pompa och ståt presenterades så äntligen nya generationen BMW 3-serie. Spionbilderna och illustrationerna har varit många, men nu är det slut på gissningarna. Här kan vi bjuda er på riktiga bilder från gårdagens världspremiär i BMW:s och tillika Bayerns huvudstad München.

 För fullständig information om nya BMW 3-serie rekommenderar vi också att du läser gårdagens artikel som baseras på BMW:s pressmeddelande.

 Utsidan

 Ledordet under presentationen var tydligt: sport. De sju närvarande från BMW:s styrelse plus chefsdesigner Adrian van Hooydonk framhävde alla hur de på olika sätt, inte minst utseendemässigt, jobbat för att få nya trean, betecknad F30, ännu sportigare än föregångaren E90. Och efter att ha sett bilen i verkliga livet kan jag bara hålla med, 3-serie ser sportigare ut än någonsin. Den känns kompakt som en 1-serie Coupé men är ändå nio centimeter längre än E90. Mycket av sportigheten sedd från sidan är i mina ögon den nya huven som sluttar ned mot grillen på samma sätt som på Z4, men på trean är ”böjen” faktiskt ännu kraftigare. Adrian van Hooydonk visade linjespelet på karossidorna som ska få bilen att se snabb ut redan när bilen är stillastående. Förmodligen rätt strategi om man vill kalla sig det sportigaste alternativet i segmentet.

 Det mest bestående intrycket, rent utseendemässigt, är fronten som ger BMW en helt ny karaktär. Strålkastarna har blivit mer vidsträckta och nosar nu de båda njurarna i grillen. Ett ganska enkelt men effektivt tilltag för att särskilja den nya generationen från den förra. På samma gång har njurarna fått en mer tredimensionell karaktär då man blottar kromsargens djup.

 Av de tre linjerna Modern, Luxury och Sport är det sett genom mina ögon de två sistnämnda som lockar mest rent utseendemässigt. Luxury kan i rätt färg nästan se ut som en lyxig 7-serie, speciellt om den har de 20-ekrade fälgarna som du kan se i bildgalleriet nedan. Men den som inte vill behöva välja kan få sin 3-serie även i standardutförande som saknar en del trevliga detaljer både interiört och exteriört.

 Ett M-sportpaket fanns också att beskåda under världspremiären. Detta populära paket är dock inte tillgängligt vid lanseringen i början av nästa år utan kommer något senare.

 Det var även mycket snack om den rena körglädje som nya 3-serie bjuder på, men det är en punkt vi måste återkomma på efter att vi provkört bilen om en dryg månad. Men 3-serie brukar av förare betecknas som det körgladaste i klassen och det skulle vara märkligt om nya generationen inte lever upp till det epitetet.

 Insidan

 Interiört är det omisskännligt BMW även fast det skiljer sig ganska mycket från E90. Om man tyckte att föregångaren andades premium på insidan är det ingenting mot vad nya gör. Från förarplatsen blickar man ut över en interiör som för några år sedan endast hade platsat i storebröderna 5- och 7-serie. Rent estetiskt är instrumentbrädan en symbios mellan den som finns i nya 1-serie och nya 5-serie.

 Nya trean har, som tidigare nämnt, vuxit med nio centimeter från front till akter. Hjulbasen har vuxit med fem centimeter vilken gagnar bland annat baksätespassagerarna. I E90 får jag (186 cm) plats bakom mig själv, men knäskålarna får känna av baksidan på framstolen. I F30 är det bättre med utrymmet, dock inte perfekt då knäskålarna fortfarande inte har helt fritt spelrum.

 Hela baksätet känns mindre klaustrofobiskt än i E90 och känslan är att man nu skulle kunna sitta tre vuxna, dock inte allt för breda, i baksätet under aningen längre sträckor.

 Bagaget har vuxit en aning. 480 liter är 20 liter mer än i föregångaren.

 Motoralternativ och priser

 Motoralternativen kommer att vara en uppsjö till nya BMW 3-serie. Men vid lanseringen i Sverige 11 februari 2012 är det fyra maskiner som är aktuella till en början. Kännetecknande för alla motorerna är mer effekt, bättre prestanda och sänkt bränsleförbrukning samt högre nivå på standardutrustningen än hos E90.

 På bensinsidan är det 328i och 335i som är aktuella vid lanseringen. 328i ersätter 325i och bjuder på 27 extra hästkrafter än sin föregångare. Det gör att modellen kapar 0,8 sekunder på sprinten från 0-100 km/h och är nu nere i snabba 5,9 sekunder. Förbrukningen är också kapad. 0,64 liter per mil är nästan en deciliter mindre än motorn i gamla 325i. Priserna för 328i börjar på 330000 kronor, 8000 kronor mer än för E90325i.

 Något snabbare 0-100 km/h är 335i som behöver 5,5 sekunder på sig. Det är tiondelen snabbare än 335i med E90-kaross. Förbrukningen i nya 335i ligger på 0,79 liter per mil vilket kan jämföras med föregångarens 0,84 liter per mil. Som spekulant på en 335i kan det vara intressant av veta att priserna börjar 419000 kronor, 6000 kronor mer än tidigare.

 På dieselsidan hittar vi vid lanseringen två alternativ, både miljöbilsklassade. Den ena är 320d som kostar från 309500 kronor, alltså samma prislapp som i dag för 320d i E90-utförande. Effekten är densamma som tidigare, 184 hästkrafter, men förbrukningen är sänkt från 0,47 till 0,45 liter per mil. Sprinten 0-100 km/h är densamma som tidigare, 7,5 sekunder. Det bästa med 320d är att den nu är miljöbilsklassad med 119 gram koldioxid per kilometer, sex gram mindre än tidigare. Köp till nya automatlådan och du kommer ned i 117 gram per kilometer.

 Snålaste alternativet är 320d EfficientDynamics Edition som nöjer sig med 0,41 liter diesel per mil. Det är samma förbrukningssiffra som för 320d EfficientDynamics Edition i E90-utförande och därmed ligger koldioxidutsläppet fortfarande på låga 109 gram per kilometer trots en effekt på 163 hästkrafter. 0-100 km/h går på 8,0 sekunder, även det samma som tidigare. En stor nyhet med 320d EfficientDynamics Edition är att man kan välja till automatlåda, BMW:s nya åttastegade variant. Detta påverkar varken förbrukning eller utsläpp, däremot tappar man en tiondels sekund från 0-100 km/h. Priset för 320d EfficientDynamics Edition är detsamma som i dag, nämligen 309500 kronor. Dragkrok är fortfarande inget alternativ till denna snålversion, då får man välja vanliga 320d som ju också är miljöbilsklassad. (BMW har nu bekräftat att så är fallet, dragkrok är inte valbart till 320d EfficientDynamics Edition, oavsett tidigare information i pressmaterialet från BMW).

 Alla motoralternativ är standardutrustade med start/stopp-teknik, oavsett om de är utrustade med manuell eller automatisk växellåda. Automatlådan är åttastegad och det är första gången en sådan erbjuds till bilmodeller inom detta segment. Signifikant för denna låda är att den gör alla modellversioner snålare (bortsett från 320d EfficientDynamics Edition som förblir lika snål) än med manuell växellåda.

 Fler motoralternativ och fyrhjulsdrift med xDrive

 Våren 2012, produktionsstart i mars, kommer de mindre dieselversionerna 316d och 318d samt bensinversionen 320i. En 316i kommer också, men på den får man vänta till november 2012.

 Ungefär samtidigt som 316i lanseras också ActiveHybrid 3, hybridversionen av BMW 3-serie. Total uteffekt, förbränningsmotor plus elmotor, ligger på 340 hästkrafter. BMW visade redan i går upp bilen, dock utan att avslöja för mycket om den.

Fyrhjulsdriftsystemet xDrive lanseras till nya 3-serie mot slutet av   sommaren 2012. Vilka modellversioner som kan utrustas med xDrive är ännu   inte klart, men 320d EfficientDynamics Edition är i alla fall en som   inte kan förses med drivning på alla hjulen.

Kombi, coupé och cabriolet

 Lite längre fram i tiden kommer kombiversionen Touring (hösten 2012) och coupé och cabriolet (2013) och då även den av många efterlängtande nya generationen M3 som enligt förhandsuppgifter får V6-motor med turbo. Dock är den nu presenterade sexan (335i) inget annat än rak.

 Nya BMW 3-serie byggs huvudsakligen i fabriken i München, men kommer även att byggas i Regensburg, i sydafrikanska Rosslyn samt i kinesiska Shenyang. På tal om Kina, en lång version av 3-serie kommer också att byggas. Men den är ingenting för den europeiska marknaden. Den är avsedd för Kina och ingenting annat.

 Mycket mer information och bilder får du i nästa nummer av Teknikens Värld.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!