BMW 3-serie F30

Nya BMW 3-serie officiell

Under mycket pompa och ståt presenterade BMW tronföljaren till sin storsäljare 3-serie i München under fredagseftermiddagen. Hybrider och turbomotorer står på programmet!

BMW 3-serie är den bayerska tillverkarens stora kassako och den enskilt viktigaste modellen BMW har på tillverkningslinan i München. Sedan produktionsstarten för 3-serien 1975 har 12 miljoner bilar sålts, varav 2,8 miljoner har varit den nu utgående modellen som internt hos BMW kallas E90. Förra året var var tredje tillverkad BMW en 3-serie.

 När nu den senaste modellen som får BMW:s internkod F30 introduceras ingår den i en satsning på tio miljarder euro som BMW lagt på utveckling av både modellen och de fabriker som den ska byggas i.

 Motorer och drivlina

 Från start kommer BMW erbjuda fyra motoralternativ i dieslarna 320d och 320d EfficientDynamics, och bensinarna 328i och 335i. Nyheten 328i får den turboladdade fyrcylindriga turboladdade motorn på 245 hästkrafter från bland annat Z4 28i och klarar 0-100 på 5,9 sekunder. Utslaget per mil drar 328i 0,64 liter per mil och släpper ut 149 gram koldioxid ur avgasröret per kilometer. 335i är samma treliters turbomotor på 306 hästkrafter som vi känner igen sedan tidigare. Samtliga motorer kommer vara utrustade med BMW:s dubbelturbo TwinPower. 

 Snålast på startfältet är 320d EfficientDynamics med en motor vi känner igen från nuvarande 3-serie. I F30 vill motorn ha 0,41 liter diesel per mil till sina 163 hästkrafter. Utsläppen hamnar på 109 gram per kilometer vilket är exakt lika mycket som i E90. 320d har 184 hästkrafter och 380 newtonmeter. 

 På andra sidan spektrumet finner vi 335i, även den med en välkänd motor från föregångaren. Med sina 306 hästkrafter har den närapå dubbla effekten från 320d EfficientDynamics, och drar mellan 0,72 och 0,79 liter milen beroende på växellåda. Samtliga motorer kommer att utrustas med automatisk start/stopp-funktion som standard. DEC-läget som tidigare ståtat med inställningslägena Comfort, Sport och Sport+ kommer få sällskap av Eco Pro-läget som ställer in bilen att gå upp till 20 procent snålare.

 Våren 2012 kommer även 320i, 318d och 316d, samtliga med fyrcylindriga motorer under huven. En hybridversion med samma treliters sexa och elmotor som i ActiveHybrid 5 kommer börja säljas hösten 2012 som ActiveHybrid 3. 

 BMW:s åttaväxlade automatlåda blir ett av tillvalen, vilket BMW blir först med i sin storleksklass att erbjuda. Den kan kunden välja att koppla i hop med paddlar på ratten förutsatt att man kryssat i rätt rutor i tillbehörslistan. En sexväxlad manuell låda blir standard. Till en början kommer 3-serie bara att erbjudas med bakhjulsdrift men fyrhjulsdrivna versioner är inplanerade i framtidskalendern till nästa sommar.

 Mått och vikt

 Trots att 3-serien blivit längre och bredare på alla håll och kanter väger den 40 kilo mindre än föregångaren E90 och väger in på 1 490 kilo enligt EU-standard, fördelat 50/50 över fram och bakaxeln. Jämfört med E90 är bilen 93 millimeter längre och baksätespassagerarna har nu 15 millimeter extra benutrymme och 8 millimeter högre i tak när de skjutsas runt i det senaste från München.

 Den nya BMW:n kommer mäta 4 624 x 1 811 x 1 429 millimeter med en hjulbas på 2 810 millimeter. 320d är med sitt lägre chassi för minskat luftmotstånd sänkt med 13 millimeter och är alltså 1 416 millimeter hög. Cw-värdet blir på 320d EfficientDynamics 0,26 respektive 0,27 för de övriga modellerna. Spårvidden har ökats med 37 millimeter fram och 48 millimeter bak vilket enligt BMW kommer ge en mer stabil känsla i körningen än tidigare.

 Bagageutrymmet klarar att lasta 480 liter enligt VDA-standard vilket är 20 liter mer än den nu utgående modellen. Fyra utrustningsnivåer kommer erbjudas till F30 och får namnen Sport, Luxury, Modern och M Sport.

 Försäljning

 Huvudmarknaderna för 3-serie är USA, Kina, Storbritannien, Tyskland och resten av Europa som tillsammans står för 86 procent av den totala försäljningen av nuvarande 3-serie. Av dessa sticker USA ut mest, dit går nämligen var fjärde 3-seriebil. 

 Den 11 mars kommer nya 3-serien till svenska bilhallar. Priserna sträcker sig i Tyskland från 35 350 euro för 320d till 43 600 euro för värstingen 335i, motsvarande drygt 324 000 respektive drygt 400 000 kronor. De svenska priserna är ännu inte spikade, men kommer inte hamna långt ifrån de tyska.

På grund av det höga trycket har BMW:s hemsida kraschat, men fler bilder kommer under kvällen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!