Nya BMW 4-serie Gran Coupé, här i M440i xDrive-utförande. Foto: Tom Kirkpatrick / BMW

Nya BMW 4-serie Gran Coupé officiell

BMW fortsätter att komplettera sitt 4-serie-utbud. Nu är Gran Coupé här vilket innebär fler dörrar och mer design.

Den tyska biltillverkaren har tidigare visat upp olika varianter av sin populära 4-serie. Både en cabriolet- och en coupé-version har sett dagens ljus, och nu är det dags för nästa man till rakning. 

Den här gången rör det sig återigen om en coupé men en större sådan, vilket tillägget ”Gran” skvallrar om. BMW 4-serie Gran Coupé är här för dig som vill ha fyra dörrar, plåttak och mer traditionella drivmedel.

Du får också mer utrymme än tidigare. Utöver fem säten i full storlek är Gran Coupé också 143 millimeter längre, 27 millimeter bredare och 53 millimeter högre än sin föregångare, dessutom är hjulbasen 46 millimeter längre. Lastutrymmet har växt med 39 liter till 470 liter och fäller du ned sätena får du tillgång till 1 290 liter utrymme.

1 av 3: BMW M440i xDrive Gran Coupé. Foto: Tom Kirkpatrick / BMW
2 av 3: BMW M440i xDrive Gran Coupé. Foto: Tom Kirkpatrick / BMW
3 av 3: BMW M440i xDrive Gran Coupé. Foto: Tom Kirkpatrick / BMW

Design var det, ja. De omtalade, stora njurarna i grillen syns här åter vilket, enligt BMW, förmedlar en känsla av ”trygg närvaro” – huruvida det är sant får förbli osagt tills vidare. Man menar även att bilen är aerodynamiskt optimerad och kombinerad med ny chassiteknik för att få en sportigare karaktär.

För att hamra in den sportiga upplevelsen är sportsäten och sportratt standard. Därtill finns en uppsjö av tillval som soltak, Harman Kardon ljudsystem och sätesventilation. Valmöjligheter finns också när det kommer till vad som finns under huven. BMW 4-serie Gran Coupé kommer som tre bensin- och två dieselmodeller.

420i och 430i erbjuds med en turboladdad rak fyrcylindrig 2,0-liters bensinmotor med mildhybridsteknik på 184, respektive 245 hästkrafter. 420i går från noll till 100 km/h på 7,9 sekunder medan 430i klarar samma sträcka på 6,2 sekunder. Den förstnämnda har en toppfart på 235 km/h och den sistnämnda på 250 km/h.

1 av 2: BMW 430i Gran Coupé. Foto: Tom Kirkpatrick / BMW
2 av 2: BMW 430i Gran Coupé. Foto: Tom Kirkpatrick / BMW

420d har en rak fyrcylindrig dieselmotor och går att välja med bakhjulsdrift eller xDrive-fyrhjulsdrift som ger 190 hästkrafter. Med bakhjulsdrift gör den noll till 100 på 7,3 sekunder och har en toppfart på 235 km/h. Med xDrive tar det 7,6 sekunder från noll till 100 km/h och toppfarten har begränsats till 233 km/h.

Värstingmodellen M440i xDrive har en turboladdad rak sexcylindrig 3,0-liters bensinmotor med mildhybridsteknik kapabel att producera 374 hästkrafter och göra noll till 100 km/h på 4,7 sekunder – samt en toppfart på 250 km/h. Mildhybridtekniken ger med hjälp av en startgenerator på 48 volt elva extra hästkrafter vid acceleration och ett extra batteri hjälper till att regenerera och spara bromsenergi.

1 av 2 Foto: Tom Kirkpatrick / BMW
2 av 2 Foto: Tom Kirkpatrick / BMW

I samtliga modeller sitter en åttastegad Steptronic-automatlåda som standard. Det går även att välja till en Steptronic Sport-låda med en sprintfunktion, som för övrigt sitter som standard i M440i xDrive. Det kommer även gå att välja till olika M Sport Pro-trimpaket där 19-tumsfälgar, bakspoiler, M Sport-säkerhetsbälten och adaptiv fjädring ingår.

Tvärtemot vad BMW:s projektchef Robert Pilsl sade för någon månad sedan så är en M4 Gran Coupé också på gång och sägs anlända nästa år som ett komplement till M4 Coupé.

Till dess får vi hålla till godo med BMW 4-serie Gran Coupé som beräknas landa i Sverige i november med en prislapp som börjar på 479 000 kronor för 420i och sträcker sig till 681 000 kronor för M440i xDrive.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Testa Teknikens Världs digitala prenumeration – få Expressen Premium på köpet