Det var i höstas, närmare bestämt i november, som BMW lätt skynket falla av nya 5-serie, en bil som många, inklusive biltillverkare, ser som klassens måttstock. Nu i helgen har BMW valt att presentera den mer familjebetonade versionen av nya ”femman”, det vill säga kombin, eller Touring som BMW-folket kallar den. Kan den som kombi även fungera som måttstock? Antagligen sett till körglädje och komfort, men sett till lastförmåga är den inte mer än ”normal”. Nya BMW 5-serie Touring sväljer 560 liter bagage då bakre ryggstödet är uppfällt, en siffra som varken kan anses vara hög eller låg. Vi jämför med några av konkurrenterna – Ford Mondeo Kombi 554 liter, Volvo V70 575 liter, Skoda Superb Combi 633 liter och nya Mercedes E-klass Kombi hela 695 liter. Fäller man baksätets ryggstöd (som är delbart 40/20/40 och justerbart upp till elva grader) i nya 5-serie Touring får man plats med 1 670 liter bagage vilket är 75 liter mindre än i Mondeo Kombi, 195 liter mindre än i Superb Combi och 280 liter mindre än i E-klass Kombi. Någon superlastare är nya 5-serie Touring alltså inte, BMW har i stället prioriterat andra områden.
Fyra motorer är aktuella vid lanseringen – två bensinmotorer samt två dieselmotorer. De båda bensinarna har sex cylindrar i rad och benämns 523i samt 535i. Förstnämnda har 204 hästkrafter medan levererar hela 306 hästkrafter och är försedd med BMW:s TwinPower Turbo-teknik. Dieselmotorerna är 520d, en rak fyra på 184 hästkrafter och som med start/stopp-teknik kommer ned i 0,52 liter per mil och 137 gram koldioxid per kilometer, samt 530d med en rak sexa på 245 hästkrafter. Alla motorer ställer upp mot Euro5-kraven förutom 530d som tack vare BluePerformance-tekniken redan nu når upp till Euro6-kraven som träder i kraft 2014/2015.
Mer information om nya BMW 5-serie Touring inom kort, men innan dess kan du läsa mer om nya BMW 5-serie och de andra motoralternativen här.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.