080703-bmw-7-serie-nya

Nya BMW 7-serie avslöjad!

Nästa generation BMW 7-serie har figurerat flitigt som maskerad bil i media det senaste året. Om några dagar är det tänkt att bayrarna ska förse oss alla med officiella fakta och bilder. Men det som inte får hända har hänt, det mesta officiella materialet, inklusive bilder, har läckt ut!

Förutom all fakta om bilen kan vi också ge dig känslan och betyget efter den första bekantelsen med bilen eftersom Teknikens Världs Mikael Stjerna just nu befinner sig nere i BMW:s upplevelsecentrum BMW Welt i München. Avtäckningen av nya 7-serien ägde rum där tidigare i dag för en begränsad skara mediefolk. Den stora världspremiären för allmänheten låter vänta på sig till Parissalongen i oktober.

Nya BMW 7-serie är femte generationen av bayrarnas största modell. Den avlöser den tidigare så omdiskuterade E65 (E66 med lång hjulbas), som väckte känslor med sin något okonventionella formgivning à la Chris Bangle.

Vi börjar med fronten på nykomlingen. Njurarna har vuxit en hel del och liknar de som visades på CS-konceptet. Även strålkastarnas stuk har en hel del CS i sig, dock är formgivningen en aning mjukare. Enligt rådande trend innehåller dessa en hel del lysdioder och någon typ av ”ögonbryn” som ser ut att fungera som en svag ljuskälla.

Bak på bilen har de gamla, i mångas ögon lite tråkiga, ljusen ersatts av svepande skapelser, även här med lysdioder. Stötfångaren har pumpats upp en storlek och avslutningen/övergången upp mot bakljusen är nu mjukare. Den mycket omdiskuterade ”ovanpåliggande” bakluckan som fanns på förra generationen är ett minne blott. Luckan ser nu mer ut som på övriga BMW-modeller. Tittar du på bilen rakt från sidan och fäster blicken mot bakänden så bildar bakluckan tillsammans med bakljusens linjer nästan samma utseende som på 5-serie.

Vad gäller motoralternativen så återkommer vi med all fakta när BMW:s officiella material har skickats ut. Än så länge vet vi i alla fall att det kommer en rad nya motorer till 7-serien, bland annat den dubbelturbo-V8 på 4,4 liter som redan debuterat i X6 xDrive50i, den välbekanta och omtyckta dubbelturbosexan på tre liter som i dag används i 335i samt en nyutvecklad turbodiesel på tre liter. Dubbelturbo-V8:an placeras i 750Li som illustreras av den bronsfärgade bilen på bilderna, där bokstaven L betecknar att det rör sig om en Lang-version med 140 millimeter längre hjulbas. Det finns så klart även en 750i för den som inte kräver extra benutrymme i baksätet. Den som nöjer sig med sexan med dubbelturbo får ett emblem med modellbeteckningen 740i på bakluckan. 730d, den andra bilen på bilderna nedan, heter modellen med trelitersdieseln. Längre fram i tiden kommer det med största sannolikhet att presenteras en hybridversion av nya 7-serien, dock är det okänt vilken konfigurationen blir. Det kanske blir i 760i – alltså V12-motor i kombination med en elmotor, bara för att slå Lexus LS 600h på fingrarna.

På transmissionsidan är det sexväxlad automatväxellåda som gäller. Förhandssnacket har berättat om en ny åttaväxlad automatlåda, men hur det blir med den är okänt. Antagligen kommer den att presenteras så småningom för att BMW inte ska känna sig akterseglade av Mercedes och Lexus som redan har sju- respektive åttaväxlade på marknaden.

I förhandssnacket berördes också xDrive, alltså fyrhjulsdrift, vilket i så fall blir för första gången på 7-serien.

För att spara vikt, den är faktiskt lättare än förra generationen, har BMW valt att slösa rejält med användandet av aluminium, allt i ”traditionell” EfficientDynamics-anda. Bland annat tak, dörrar, huv och framskärmar är gjorda i lättmetallen.

Nytt är aktiv styrning på alla fyra hjul, så kallad Integral Active Steering, som anpassar sig till bilens fart. Tekniken finns till alla modeller när man väljer till Sport-paketet.

Hjulupphängningen är nyutvecklad och innefattar Dynamic Damping Control och Driving Dynamics Control som tillåter fyra olika förinställda program – från mjukare sättning till hårdare lämplig vid sportigare körning. Växellådans växlingsprogram påverkas också av vilket val man gjort.

Annan ny teknik för 7-serien är filassistans (Lane Departure Warning), döda vinkeln-varning (Active Blind Spot Detection), head up-display, nattseende (Night Vision) för att lättare upptäcka gående och backkameror, bara för att nämna något.

Tittar du på interiörbilderna ser du att det har uppdaterats en hel del med ny ratt, rejält uppfräschad mittkonsol och, en av många efterlängtad detalj, automatlådans växelväljare har flyttats ner från rattens högersida till konsolen mellan stolarna. BMW:s iDrive-system har också uppdaterats till nya ”sjuan” och sägs vara mer intelligent än tidigare samt att några extra knappar har tillkommit.

Multimedia/navigationssystemet har begåvats med en ny större display på 10,2 tum som också ger möjlighet till att surfa på Internet. I baksätet erbjuds nu två separata multimediaskärmar, något som inte var möjligt att få till förra generationen 7-serie.

Som tidigare nämnt befinner sig Mikael Stjerna nere i München för att följa den första officiella presentationen av bilen. Vad tyckte han då om det han såg och fick känna på?

– Nya 7-serien är lite längre och lite lägre än tidigare modellen vilket ger den ett stabilt intryck med en mäktig närvaro. Men jag tycker att BMW har fegat lite vad gäller formgivningen. Förra modellen när den kom (2001) kändes verkligen som något nytt, den känns till och med modern i dag. Frågan är om nykomlingen känns speciellt modern om sju år? Den är en aning mild, men som med många andra BMW-modeller så växer det antagligen med tiden.

I mitten av november lanseras nya BMW 7-serie i Sverige. Några svenska prisuppgifter finns inte i dagsläget, dessa får vi helt enkelt vänta på i ytterligare ett par veckor enligt BMW.

Mer fakta om motorutbudet och annan teknik kommer inom kort. Du kan även läsa allt om nya BMW 7-serie i Teknikens Värld i en butik nära dig inom kort.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!