080118-bmw-m3-cabriolet

Nya BMW M3 Cabriolet med dubbelkopplingslåda

I april kommer tredje karossvarianten av BMW M3 – cabrioleten. Samtidigt debuterar en ny växellåda, SMG ersätts av dubbelkopplingslådan M DKG med Drivelogic.

Här är BMW M3 Cabriolet. Och av vanliga 3-serie Cabriolet återstår inte mycket. Exteriört blev bara taket, dörrar, bagageluckan, rutorna och baklamporna blev kvar. Undertill märks bland annat grövre krängningshämmare bak. Precis som på till de två andra karossvarianterna erbjuds elektroniskt justerbara stötdämpare, EDC, som tillval.

Tekniskt är det däremot inte mycket som skiljer cabrioleten från coupén och sedanen, förutom det nedfällbara plåttaket. Bilen har samma 4,0-liters V8 på 420 hästkrafter och 400 Nm. I M3 Cabriolet har motorn fått 230 kg extra att dra fram. Mervikten gör att sprinten till 100 km/h tar 5,3 sekunder, jämfört med 4,8 för coupén och 4,9 för sedanen. Detta med manuell låda. Snittförbrukningen uppgår till 1,29 l/mil.

Det tredelade plåttaket trollas bort på 22 sekunder, en operation som kan fjärrstyras med nyckeln. Läderklädsel är som sig bör standard och den är specialbehandlad för att reflektera solstrålar. M3 Cabriolet kommer att kosta från 717 000 kronor.

Alla tre versioner av M3 går nu att beställa med en ny dubbelkopplingsväxellåda, som alternativ till den sexväxlat manuella. Det lätt krångliga namnet blir ”M DKG med Drivelogic”, förkortningen för tyskans Doppelkupplungsgetriebe. Smeknamnet lär ändå bli DCT (Double Clutch Transmission).

Den sjuväxlade lådan har elva växlingsprogram: fem i automatläge, sex i manuellt läge vilket inkluderar ”launch control”. Föraren kan växla med rattpaddlar eller växelväljaren – där uppväxling sker med vickning bakåt.

Dubbelkopplingslådan, i torrsump, jobbar utan kraftförluster mellan växlingarna, enligt samma princip som Volkswagens DSG. För extra sportig känsla ges mellangas vid nedväxling. För optimal uppväxling i manuellt läge finns åtta lysdioder i överkant på varvräknaren. Först blinkar sex gula, sedan tänds två röda precis när växlingen senast måste ske.

M DKG med Drivelogic ger en mervikt på bara 20 kg. Samtidigt ger denna låda lägre förbrukning och bättre acceleration. M3 Coupé med manuell låda gör 0-100 km/h på 4,8 sekunder och har en snittförbrukning på 1,24 l/mil. Motsvarande siffror för en bil med DKG är 4,6 sekunder respektive 1,19 l/mil.

Merpriset för M DKG med Drivelogic är saftiga 38 000 kronor.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!