BMW 5-serie generation G30 är här (håll utkik i tidningen för kommande test!) i flera modellversioner, men en speciell variant saknas – M5. En ny 5-serievärsting är på gång och det senaste enligt BMWBlog, som brukar ha koll på faktan, är att F90-generationen (internkoden för nya M5) ska göra 0-100 km/h på 3,5-3,6 sekunder. Det är snabbt, mycket snabbare än nuvarande F10-generation som gör 0-100 km/h på 4,2-4,3 sekunder.
Men snabbast i klassen är det inte. Den är förvisso snabbare än Audi RS6 Avant som i performance-utförande gör 0-100 km/h på 3,7 sekunder, men så har den modellen också en kombikaross att släpa på. Snabbare än Mercedes motsvarighet Mercedes-AMG E 63 4Matic+ är den dock inte. Utan S-tillägg är Mercan lika snabb, det vill säga 3,5 sekunder, men med S-tillägg, med andra ord Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+, går 0-100 km/h på 3,4 sekunder.
Nu kanske det inte ska ses som en tävling vilken som är snabbast upp till 100 km/h, men precis som med effektsiffror och Nürburgring-tider ligger det mycket prestige även i accelerationstiderna.
Tycker du att det är för snabbt? Då kanske du ska sikta in dig på M550i xDrive som är snabbare än utgående M5. Den gör 0-100 km/h på ”bara” 4,0 sekunder.
Mot slutet av 2017 är det dags för nya M5 att ge sig tillkänna. Lanseringen äger rum 2018.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.