BMW M5 Foto: David Lilja

Nya BMW M5 – direktrapport från provkörningen

En av årets största bilnyheter är nya BMW M5, femte generationen. En fyrdörrars supersedan som är snabbare, starkare och snällare mot miljön än någonsin. David Lilja har provkört den och är imponerad.

Hola señor Lilja! Du är i Spanien har jag hört. Kör en av många efterlängtad bil va?

– Hej! Jag är i Sevilla som har 30 grader och sol. Jag är på provkörningen av nya BMW M5 som bjuder på en rad nyheter jämfört med förra generationen.

 Förra generationen var ett muskedunder med stor V10, 507 hästkrafter stark sugmotor och en drömbil för många. Är nya, femte generationen, lika häftig som den?

– Utan tvekan. Utseendemässigt är nya M5 mer atletiskt och sportigt lagd än förra som mer såg ut som en muskelbyggare. Nya 5-serie är mer slimmad i linjerna vilket passar M5 väldigt bra. Den ser snabbare ut helt enkelt, som en hundrameterslöpare jämfört med en råstark diskuskastare.

 – Interiört känns det nästan som vilken 5-serie som helst, med lite M-attribut här och var. Inget mig emot.

 Största nyheten får man väl säga är motorn, vad har du att säga om den?

– Den gamla V10:an har dumpats till förmån för en V8 på 4,4 liter. Motorn är en förädlad version av den som sitter i X5 M och X6 M. Två turboaggregat har monterats mellan cylinderbankarna. BMW- och framför allt M5-puritanerna älskar ju sugmotorer och BMW:s drag att övergå till turbokraft kanske sticker i ögonen, men det är ett oundvikligt motorskifte med tanke på dagens fokus på förbrukning och effekt. Nya motorn är inte törstig som en björk i en balkonglåda som ju gamla var. Man kan faktiskt köra nya motorn på under litern milen, utan några större problem.

 – Alla turbo-antagonister lär bli övertalade när de får känna på de 560 hästkrafterna. Toppeffekten nås redan 2000 varv tidigare än vad den gjorde i gamla V10:an som dessutom hade 53 hästar färre.

 Hur är motorn att handskas med?

– Den kan vara from som ett lamm och vild som en rodeohäst. Maxvridet på 680 newtonmeter, drygt 30 procent högre än i V10:an, finns tillgängligt redan från 1500 r/min och håller sig där hela vägen upp till 5500 r/min. Mellan 6000 och 7000 r/min är måhända effekten och karaktären inte lika sportigt mustig som med gamla sugmotorn, men nya motorn är långt mer flexibel på alla växlar i stort sett över hela varvtalsregistret tack vare det härliga vridet.

 Förra M5 var ruggigt snabb med 0-100 km/h på 4,7 sekunder. Hur är det med nya?

– Nya M5 är nästan bibliskt snabb i alla hastigheter och alla situationer på alla växlar. 0-100 km/h avverkas på 4,4 sekunder och 0-200 km/h tar inte mer än 13 sekunder!

 Finns det något som M5-fantasterna kommer att älska med bilen?

– Mycket. Men måste jag framhålla något så är det den nya sjustegade dubbelkopplingslådan som är så oerhört mycket bättre än den gamla SMG-lådan. Växellådan i nya M5 jobbar supersnabbt och sömlöst.

 Hur låter Münchens nya superfamiljesedan?

– Mullrar underbart. Tryck gasen i botten och den vrålar till så det står härliga till. Den liksom skäller till vid de snabba uppväxlingarna och lyfter jag av på gasen gurglar det mysigt.

 Hur gör sig bilen på vägen?

– Har kört den på släta asfaltsvägar i södra Spanien, vägar som gjorda för bilen. Är just nu på Ascari Race Resort, ett himmelrike för testpiloter som mig. Jag återkommer med en banrapport inom kort.

 – En femtedel av M5:ans chassikomponenter kommer från 5-serie, resten sägs vara unikt för bilen. Trots att bilen är en stor familjebil med en tjänstevikt på nästan 2000 kilo så känns det inte så. Tekniken trollar bort vikten på ett föredömligt sätt.

 – De aktiva dämparna ger hög komfort i glidarvagnsläget men ställd i läget sportsport supermegaextraplus blir den en hårig racer som för respekt med sig. Den kan vara så civiliserad ena stunden för att andra stunden bli så blixtrande snabb och brutal. Stäng av antisladdsystemet och man ”powerslidar” med rykande däck. Den aktiva M-diffen gör precis vad den ska när jag vill det.

 – När det gäller körningen är jag nästan mest imponerad av fartökningen från 140 till 250 km/h. Den är smått bisarr. Som standard är nya M5 fartbegränsad till 250 km/h men väljer man till M Driver’s Package är toppfarten i stället 305 km/h.

 Vad kostar en sådan här kärra då?

– 959000 kronor och den går redan att bygga ihop i BMW:s bilbyggarkonfigurator. Första leveranserna äger rum förhoppningsvis i december men troligtvis blir det inte förrän i januari nästa år.

 När kan alla som vill läsa mer om nya BMW M5 göra det?

– I Teknikens Värld nummer 23/2011 blir det ett fullmatat provkörningsreportage med allt vad det innebär. Kanske vi bjuder på lite extramaterial på teknikensvarld.se inom kort...

Missa inte filmen från provkörningen...! Njutbar!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!