100715-nya bmw x3 2011

Nya BMW X3 officiell

Nu ska första generationen BMW X3 pensioneras och ut kommer en ny. Nya X3 bjuder på rundare former samtidigt som den är större på alla ledder. En snål diesel samt en turbostark bensinare är aktuella vid lanseringen i höst.

BMW:s näst minsta suv (eller ja, sav om man ska vara korrekt, det vill säga Sport Activity Vehicle) X3 presenteras i dag som en helt ny generation. Den avlöser utgående generationen som har hängt med i sex år. Förutom ett nytt yttre och inre bjuder nya X3 på en lång rad andra nyheter så som bättre utrymmen och högre komfortnivå. Dessutom introduceras för första gången en åttastegad automatlåda med start/stopp-funktionalitet i kombination med sexcylindrig motor.

För ovanlighetens skull börjar vi med motoralternativen som bjuds vid marknadsintroduktionen senare i år. Instegsmaskinen är en dieselspis som benämns xDrive20d. Den består av fyra cylindrar på sammanlagt två liter. Motorn är försedd med turbo och common rail-insprutningsteknik. Effekten ligger på 184 hästkrafter vid 4 000 r/min och maxvridet på 380 newtonmeter mellan 1 750 och 2 750 r/min. Motorn klarar av EU5-utsläppskraven och klarar att ta sig en mil på 0,56 liter diesel vilket motsvarar 149 gram koldioxid per kilometer. Toppfarten är 210 km/h och 0-100 km/h avverkas på 8,5 sekunder.

Nya BMW X3 är alltså ingen raket med instegsmotorn under huven. Vill man ha en raket (nåja, snabb suv i alla fall) bör man välja det andra motoralternativet som är aktuellt vid introduktionen. Denna benämns xDrive35i och är sexcylindrig samt drivs av bensin. Den drar nytta av BMW:s senaste turboteknik TwinPower, är direktinsprutad och försedd med Valvetronic. Cylindervolymen ligger på tre liter jämnt, maxeffekten på 306 hästkrafter vid 5 800 r/min och maxvridet på 400 newtonmeter vid låga 1 300 r/min. Bränsleförbrukningen anges till 0,88 liter per mil vid blandad körning vilket motsvarar 204 gram koldioxid per kilometer. Även denna motor passar in på kraven för EU5-normerna. Toppfarten för BMW X3 xDrive35i ligger på 245 km/h medan sprinten från stillastående till 100 km/h går på respektabla 5,7 sekunder.

Båda motorerna, som beteckningarna avslöjar, är kombinerade med fyrhjulsdrift. Systemet har optimerats för finare gång än i utgående modell.

Bensinmotorn är kopplad till en åttastegad automatlåda med start/stopp-funktion som standard. Dieselmotorn är kopplad till en sexväxlad manuell låda med tillhörande växlingsindikator. Även denna låda har start/stopp-funktionalitet. xDrive20d kan extrautrustas med samma automatlåda som bensinmotorn använder sig av.

Andra tekniker som BMW:s implementerat för att hålla bränsleåtgången på låga nivåer är bromskraftåtervinning, elstyrservo, lågviktkonstruktioner, lättrullande däck samt elkomponenter som går igång endast vid behov.

För första gången är en X-modell från BMW försedd med DDC (Dynamic Damper Control) som tillåter föraren att ställa in bilen i tre olika lägen – Normal, Sport samt Sport Plus – via en knapp på mittkonsolen. Systemet anpassar bilen till valt läge, bland annat berörs de elektroniskt styrda stötdämparna, motor- och gasresponsen, växlingen och styrservon. DDC finns som tillval i extrautrustningslistan.

Nya BMW X3 är större än sin föregångare. På längden handlar det om 8,3 centimeter vilket ger en totallängd på 4,65 meter. På bredden har bilen växt med 2,8 centimeter till 1,88 meter och på höjden med 1,2 centimeter till 1,66 meter. Hjulbasen har vuxit med 1,5 centimeter till totalt 2,81 meter. Även markfrigången har ”skjutit i höjden”. Nu är den 1,2 centimeter högre än tidigare.

De större måtten har gett ett större kupé- och bagageutrymme. Sistnämnda är numera på 550 liter och kan växa till 1 600 liter om man fäller baksätet som är av 40/20/40-typ. BMW hävdar att bagageutrymmet numera är det största i klassen.

Interiören är ny och följer BMW:s senaste interiöra designfilosofi. Bland annat har skärmen till iDrive-systemet och navigationen hoppat ned från instrumentbrädans ovansida till att vara mer integrerad i mittkonsolens övre del. Skärmen mäter 8,8 tum. Head up-display finns som tillval, precis som farthållare med bromsfunktion, adaptiva kurvljus och mycket annat.

Förra generationen X3 sålde i över 600 000 exemplar. Kommer nya generationen att kunna mäta sig med de siffrorna när det är dags för en tredje generation? Vad tror du!?

TV-TV

Test och provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!