060809_bmw

Nya BMW X5 är här!

Det var över sex år sen den gjorde debut och då var den redan långt efter Mercedes M-klass men ändå gick försäljningen otroligt bra. I dag offentliggjordes bilder på den andra generationens BMW X5 som ska upprepa succén.

BMW skryter lagom med sin nya suv. Fast de kallar den inte själva för suv utan för SAV - Sports Activity Veichle.

Nya X5 är som alla andra nya bilar från BMW fullsmetad med tekniska finesser till såväl motor som chassi, till exempel xDrive och aktiv styrning. Självklart finns det också en hel del i kupén som föraren kan fingra på.

Motoralternativen blir tre stycken i Europa. En 4,2-liters V8 som ger 350 hästar, en 3-liters rak sexcylindrig som ger 272 hästar och en 3-liters sexcylindrig dieselmotor som ger 231 hästar. Till alla dessa kommer en sexväxlad automatlåda som standard.

Utvändigt har det inte hänt särskilt mycket sen den första generationen men det är antagligen det under huven och karossen som ska sälja bilen.

Sedan starten 1999 har BMW X5 sålts i över 580 000 exemplar världen över och BMW räknar kallt med att upprepa succén.

Om den är körbar eller inte vet vi inte men vi väntar en provkörning inom kort.

Motoralternativ

BMW X5 4.8i:

V8, bensin. Volym: 4 799 cm3. Effekt: 261 kW/355 hk, vridmoment: 475 Nm. 

Fartresurser 0-100 km/h: 6,5 s, maxhastighet 240 km/h.

Bränsleförbrukning 1,25l/mil.

BMW X5 3.0si:

Rak 6-cylindrig, bensin. Volym: 2 996 cm3. Effekt 200 kW/272 hk, vridmoment: 315 Nm. 

Fartresurser 0-100 km/h: 8,1 s, Maxhastighet 225 km/h 

Bränsleförbrukning 1,09 l/mil.

BMW X5 3.0d:

Rak 6-cylindrig, bensin. Volym: 2 996 cm3. Effekt 170 kW/231 hk, vridmoment: 520 Nm. 

Fartresurser 0-100 km/h: 8,3 s, Maxhastighet 216 km/h 

Bränsleförbrukning 0,87 l/mil.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!