Andra generationen BMW X6, F16 som den internt heter, presenterades så sent som förra månaden. Nu visar tyska Lumma Design upp hur de anser att nya X6 ska se ut – ett resultat som tål att diskuteras.
Förutom att förstöra modellnamnet (X6 har blivit X 6) har firman också förstört utseendet genom att smälla på ett rejält bodykit som till stora delar utgörs av kolfiber. Stora luftintag i fronten, luftuttag i huven och bakre diffusor med fyra (!) centralt placerade ändrör à la Corvette Stingray. 22-tumsfälgar fyller ut de breddade hjulhusen.
Interiört är det läder, Alcantara och karossfärgsmatchande detaljer som gäller. Sportigt möjligtvis, men något man orkar med i långa loppet?
En motoruppdatering erbjuder Lumma Design tillsammans med stylingpaketet och det rör xDrive50i som original har 450 hästkrafter och 650 newtonmeter plockade ur V8:an på 4,4 liter. Med Lumma Designs modifikationer landar siffrorna i stället på 590 hästkrafter och 850 newtonmeter. Det är siffror som sannolikt ligger högre än hos kommande X6 M.
Vad trimmet gör för 0-100-tiden berättar inte tyskarna (originalbilen gör 0-100 km/h på 4,8 sekunder) men däremot erbjuder de bortplockning av toppfartsspärren på 250 km/h. I stället blir taket 295 km/h.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.