081214-nya-bmw-z4

Nya BMW Z4 redo för våren

Om knappt en månad visas nya BMW Z4 på bilsalongen i Detroit. Men som en tidig julklapp får vi redan nu se bilen i dess fulla prakt. Den stora nyheten är att cabben förvandlas till en coupé på 20 sekunder.

Nya BMW Z4 har varit en av årets mest efterlängtade bilar. Spionbilderna har haglat och spekulationerna om hur bilen ska se ut har gått fram och tillbaka. Nu är den äntligen här. Nya Z4 har blivit större, mognare och förmodligen bättre än sin föregångare.

Den stora nyheten är naturligtvis att det fällbara tygtaket på utgående Z4 har bytts mot ett plåt-dito. Nya Z4 är därmed den första BMW-roadstern som skyddar sina åkande med ett plåttak. Konstruktionen består av två delar och är helt och hållet byggd i aluminium. Via en knapptryckning fälls eller stängs taket på 20 sekunder. Den som väljer till Comfort Access-paketet kan manövrera taket via en knapp på nyckelklumpen. Den som tror att plåttaket är en stor och skrymmande tingest som gör Z4 trång har fel. BMW har lagt mycket krut på att göra kupén så ljus och rymlig som möjligt. Jämfört med gamla Z4 är sidorutorna 40 procent större, bakrutan 52 procent större och omkringsikten 14 procent bättre.

Nya Z4 anammar, i ännu högre grad än sin föregångare, den klassiska roadsterlooken. Böljande linjer, långmotorhuv, korta överhäng, lång hjulbas och en kupé som sitter nästan rakt ovanpå bakaxeln gör Z4 till en roadster av den gamla skolan. Även om det inte riktigt syns på bilderna så är nya Z4 större än sin föregångare. 14 centimeter på längden och 1 centimeter på bredden skiljer den nya från den gamla. Kupéutrymmena har förbättrats marginellt med en knapp centimeter på alla ledder.

Z4 erbjuds inledningsvis med tre motorer. Instegsmotorn kallas sDrive23i och är en 2,5 liter stor rak sexa som ger 204 hästkrafter och 250 Nm i vridmoment. Mellanalternativet är sDrive30i på 3,0 liter som ger 255 hästkrafter vid 6 600 r/min och 298 Nm vid 2 600 r/min. sDrive30i är snabb med en 0-100 km/h-tid på 5,6 sekunder. Den får dock se sig slagen av värstingen sDrive35i. Den dubbelturbomatade sexan har visat sig duglig både i 135i och 335i, den kommer säkerligen inte att göra bort sig i Z4 heller. 306 hästkrafter levereras vid 5 800 r/min och får bilen att sprinta från 0-100 km/h på 5,0 sekunder med den dubbelkopplade automatlådan. Alla versioner av Z4 standardutrustas med en sexväxlad manuell låda. En nyutvecklad sportautomat med dubbelkoppling kan fås som tillval till sDrive35i. Den sjustegade lådan är en vidareutveckling av M3:s M DCT-transmission. sDrive30i kan fås med en enklare halvautomatisk sexstegad låda.

Dynamic Drive Control är standard på alla nya Z4. Systemet låter föraren välja mellan en rad inställningar som förändrar bilens beteende. I kombination med ”Adaptive M Suspension” kan bilens sänkas med 10 millimeter som mest. Dämparnas inställning kan ändras elektroniskt i tre steg. Dynamic Drive Control låter föraren bestämma styrningens och gaspedalens respons. I nya Z4 introduceras även iDrive-systemet för första gången i en BMW-roadster. Precis som i alla andra modeller styr iDrive det mesta av bilen alla funktioner.

Nya Z4 ska, som vi tidigare berättat, byggas i BMW:s fabrik i Regensburg, och inte som tidigare i amerikanska Spartanburg. Den amerikanska fabriken ska från och med nu koncentrera sig på BMW:s X-modeller. Några priser vet vi ännu inte, vi får veta mer när nya Z4 begår premiär på bilsalongen i Detroit i mitten av januari.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!