Nya Cadillac CTS

Nya Cadillac CTS – bör tyskarna bli oroliga?

Dags för tredje generationen Cadillac CTS och den här gången vill amerikanerna tvåla till tyskarna ordentligt. Förutom att locka med exklusiv design skryter CTS med att vara lättast i klassen.

Bilsalongen i New York har dragit igång med buller och brak och för amerikansk del är en av de största nyheterna utan tvekan helt nya Cadillac CTS. Andra upplagan av CTS som lanserades 2008 blir därmed inte en särskilt långlivad modell då den nu får ge plats för en helt ny generation som bygger på en förlängd version av plattformen från nya sportiga ATS. Bakhjulsdriften finns förstås kvar, men vågar vi hoppas på att de ystra köregenskaperna från ATS förs vidare till CTS?

 På pappret ser det ut så. Lanseringen av en ny stor Cadillac brukar fokusera på lyx och prestanda men den här gången talas det mest om vikt. Cadillac har för första gången byggt en bil med dörrar i aluminium och detta med mycket mera ska göra att CTS väger ungefär 90 kilo mindre än värsta konkurrenten BMW 528i i USA-utförande. Storleksmässigt är CTS större än både 5-serien och föregående generation CTS. Nya CTS är 499 centimeter lång, 13 centimeter längre än tidigare modell. Den låga vikten borgar för pigga köregenskaper. Det gör även en viktfördelning på 50:50 samt att det adaptiva stötdämparsystemet Magnetic Ride Control ingår i standardutrustningen på alla CTS-versioner.

 Motorutbudet börjar med en turboladdad fyrcylindrig bensinmotor som levererar 268 hästkrafter. Därnäst kommer en ny 3,6-liters V6 med 317 hästkrafter. En traditionell automatlåda med sex växlar är standard men som tillval erbjuds Cadillacs första åttastegade automatlåda. Toppversionen heter CTS Vsport och har förutom den åttaväxlade automaten en 414-hästarsvariant av den nya V6-motorn med dubbelturbo. Vsport-modellen får även lite kvickare styrning, bättre bromsar och elektronisk diffbroms. 0-96 km/h ska gå på 4,6 sekunder.

 Designmässigt går nya CTS inte att känna igen som något annat än en Cadillac. Formspråket som kallas Art & Science finns kvar men är mer utsträckt än tidigare. Nya CTS har en platt, väldig motorhuv och raka karossidor. Nog går det att känna igen vissa linjer från den majestätiska konceptbilen Ciel? Invändigt påminner CTS mer om lilla ATS. Kunderna kommer att kunna välja mellan dekorinlägg i trä, kolfiber eller aluminium och i mitten tronar en åtta tum stor infotainmentdisplay. Mätartavlorna är ersatta av en högupplöst LCD-skärm på 12,3 tum. Föraren kan välja mellan fyra olika utseenden men om man ändå inte vill titta på instrumentpanelen kan man hålla blicken rakt fram och ändå få information genom en head up-display.

 2014 års Cadillac CTS börjar tillverkas i höst.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!