Den nya Aveon är dock inget som berör oss i Sverige till en början eftersom det bara är sedanversionen som ändras och den finns inte här. Än. I väntat får vi nöja oss med halvkombin. Under fredagskvällen är det i alla fall premiär och den kommer GM visa via webbkamera till hela pressvärlden så vi lär veta mer om Aveo i kväll. Vi har tills vidare fått en del information om den nya sedanversionen.
Det som hänt på den är rätt ordentliga framsteg, i alla fall utseendemässigt. Nu ser den ut som halvkombin Kalos gjort en längre tid, likadana lampor och en nästan likadan front, något sportigare blir den dock på sedanmodellen. Mycket sportigare än så är inte Aveo. En 1,6-litersmotor med drygt 100 hästar driver vagnen framåt och det är nog så där lagom roligt. Aveos syfte är inte heller att vara rolig, det är att transportera folk billigt och det gör den bra. 0,87 l/mil i stadskörning och 0,67 på motorvägen enligt Chevrolet.
Priset i USA kommer att ligga runt 72 000 kronor, om det blir en sedan i Sverige vet vi ännu inte.
Halvkombiversionen, i Sverige kallad Kalos.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.