Från och med nästa år kommer marknader över hela världen erbjuda Chevrolets senaste generation av suven TrailBlazer, med ett märkligt undantag – den amerikanska. Chevrolet har förlagt världspremiären till bilsalongen i Dubai, vilket betyder en markering i biltillverkarnas värld. Platsen för världspremiärer brukar väljas efter hur viktig den aktuella marknaden är för bilen, det är till exempel ingen slump att man väljer att presentera Cadillac XTS på bilsalongen i Los Angeles nästa vecka. Därför är dagens avtäckande i Dubai ett exempel på att Chevrolet vill rikta sin nya TrailBlazer mot den för mellanstora suvar viktiga marknaden i Mellanöstern.
Den Chevrolet TrailBlazer som visas upp i dag är en förhandstitt på hur den faktiska bilen kommer att se ut. Det vi ser på bilderna är mer eller mindre den slutliga versionen av TrailBlazer, med undantag för hjulen och stötfångarna.
Tekniskt bygger nya TrailBlazer på Chevrolet Colorado, vilket betyder att den nya suven kommer att utrustas med fyrhjulsdrift och GM:s nya 2,8-liters turbodiesel. Det betyder också att TrailBlazer blir rambyggd vilket bäddar för goda offroad-egenskaper.
Sju passagerare får plats i bilen där de möts av en funktionell miljö.
– Vi har gjort sittplatserna flexibla och intuitiva. Det finns ingen anledning att dra fram instruktionsboken för att klura ut hur man ska ställa in stolarna, skriver Chevrolet i pressmeddelandet.
När bilen kommer till Sverige och vad den kommer att kosta är inte klart.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.