Nya Chevrolet Volt officiell – nya former, rymligare och snålare

När Chevrolet Volt kom för några år sedan var den nydanande. I dag är konkurrensen betydligt tuffare och när Chevrolet nu visar upp nya generationen är det en mängd detaljer som har finslipats.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Det var i september 2008 som Chevrolet efter många rykten, spekulationer och spionbilder äntligen presenterade sin E-REV (Extended-Range Electric Vehicle) – laddhybriden Volt. Det dröjde dock till 2010 innan själva lanseringen kom igång och de första bilarna började rulla. Elbilen med räckviddsförlängare, som Chevrolet kallar den, kom till Sverige under 2011 och såldes ett tag parallellt med syskonbilen Opel Ampera. Senare fick Ampera slåss om kunderna på egen hand. Ampera är för övrigt nedlagd sedan en kort tid tillbaka och någon ersättare ska vi inte förvänta oss, åtminstone inte en som baseras på nya Volt som i dag har världspremiär på bilsalongen i Detroit.

Nya generationen Chevrolet Volt har nytt, flytande linjespel som inte känns lika futuristiskt som det föregångaren visade upp när den kom för sex, sju år sedan. De nya formerna sticker inte ut lika mycket, kanske för att det här med el- och hybridbilar är betydligt mer vanligt i dag.

Nya Volt har vuxit något. 458,2 centimeter på längden är drygt åtta centimeter mer än tidigare. Axelavståndet har vuxit med en knapp centimeter till 269,4 centimeter. Den har även blivit bredare, 2,1 centimeter bredare för att vara exakt.

De extra centimetrarna på de olika ledderna ger inte större bagageutrymme, för där får det fortfarande bara plats med 301 liter, men däremot fler åkande i bilen. Gamla Volt var strikt fyrsitsig. Nya Volt är femsitsig, precis som man förväntar sig av en bil i dag. Hur rymligt baksätet verkligen är om tre hoppar in genom bakdörrarna återstår dock att se.

Att färdas i nya Volt ska vara säkrare än att färdas i gamla. Mer höghållsfast stål har använts i bilen konstruktion för att göra den styvare men också lättare. Dessutom är bilen gödslad med krockkuddar, inte mindre än tio stycken finns det i nya Volt. Knäkrockkudde finns inte bara på förarsidan utan även hos passageraren som sitter i framsätet. Bra tänkt, Chevrolet!

En rad olika tekniska finesser finns för att öka på säkerheten, exempelvis backkamera, vingelvarnare med styrassistans, döda vinkeln-varnare, varnare för korsande trafik vid backning, kollisionsvarnare med autobroms och parkeringsassistans. Chevrolet siktar på högsta krocksäkerhetsbetyg hos NHTSA, amerikanska motsvarigheten till Euro NCAP.

Det är inte bara formerna, storleken och säkerheten som är nytt och förbättrat i nya Volt. Chevrolet har även finslipat drivlinan baserat på vad ägare till gamla Volt tycker och tänker.

Gamla Volt hade en 1,4-liters bensinmotor som var kompatibel med E85 (etanol). Den gav 84 hästkrafter. I nya Volt sitter en 1,5-litersmaskin som inte verkar vara E85-kompatibel (åtminstone nämner Chevrolet ingenting om den bränsletypen i sitt pressmaterial).

Nya, direktinsprutade bensinmotorn levererar 101 hästkrafter vid 5 600 r/min (uppmätt med 87-oktanig bensin). Trots 17 extra hästkrafter har förbrukningen sänkts en aning. 0,57 liter per mil jämfört med 0,60 liter per mil i gamla. Det är alltså vad bensinmotorn nöjer sig med utan assistans från elmotorerna.

Volt har två elmotorer på sammanlagt 151 hästkrafter och 398 newtonmeter som driver framhjulen. Dessa får sin kraft från litiumjonbatterier som är placerade framför bakaxeln och längs kardantunneln. Chevrolet har tillsammans med LG Chem lyckats pressa in en lagringskapacitet om 18,4 kilowattimmar (kWh) i ett paket som består av 192 celler. Gamla Volts batteripaket hade 288 celler och var 9,8 kg tyngre. Upp till åtta mils körning på enbart el ska vara möjligt med Chevrolet Volt årsmodell 2016.

Hela drivlinepaketet är 45 kg lättare än tidigare och ska dessutom arbeta på ett smidigare sätt än tidigare, där samarbetet mellan elmotorerna och bensinmotorn ska vara optimerat för att kunna handskas med fler typer av körsituationer, samtidigt som det sägs vara tystare och mer vibrationsfritt än innan.

0,23 liter bensin per mil vid blandad ”elektrisk körning” uppger Chevrolet att nya Volt vill ha.

Som ovan nämnt är alltså total räckvidd upp till åtta mil, om man kör på enbart el. Total räckvidd bensin (tanken rymmer 33,7 liter) plus elektricitet är 67,6 mil. Men med dagens infrastruktur (i USA) med laddstolpar och dylikt har Chevrolet räknat fram att ägarna av nya Volt inte behöver tanka mer än var 160 mil.

Vad gäller laddning har Chevrolet jobbat på Volts laddningsmöjligheter. De har byggt in ett GPS-baserat system där ägaren kan schemalägga hemmaladdning som gör att bilen anpassar sig efter vissa givna förutsättningar.

Dessutom tydliggörs Volt laddningsstatus tydligare än vad som var fallet i gamla Volt. Med både ljud- och ljussignaler, interiört som exteriört, ska det inte gå att ta miste på bilens och batteriernas tillstånd.

Luckan för laddning är numera belyst vilket ska underlätta inkoppling under dygnets mörka timmar. Laddkabeln har gjorts smidigare och Volt har fått bättre möjligheter för att stuva undan den.

Nya Chevrolet Volt är ingen racer, men ändå ganska kvick. Detta tack vare några extra hästkrafter samt 114 kg lägre tjänstevikt. 0-97 km/h går på 8,4 sekunder, en drygt halvsekund snabbare än tidigare. 0-48 km/h går på 2,6 sekunder, för den som har intresse av den siffran. Toppfarten är 158 km/h.

Försäljningen av nya Volt påbörjas under andra halvåret av 2015. Då kommer den att konkurrera med framför allt Toyota Prius Plug-in Hybrid, men också andra laddhybridmodeller så som Ford C-Max Energi.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr