Citroën C4 Picasso

Nya Citroën C4 Picasso officiell – fakta och bilder

Vi har sett den som koncept och omaskerad prototypbil men nu är den här på riktigt. C4 Picasso har blivit mindre, rymligare, snålare och har fått en ny grad av utflippad fransk design.

Ett tag trodde vi nästan att fransmännen hade blivit lite snurriga. Samtidigt som nya generationen C4 Picasso ställdes ut som konceptbil på Genèvesalongen åkte de runt med helt omaskerade prototypbilar i norra Sverige. Nu är den dock här på riktigt.

 De första officiella bilderna på den produktionsfärdiga bilen visar att Citroën har ändrat mycket lite, kanske inte alls, på designen från konceptbilen. Den helt egna fronten med delade strålkastare och den säregna profilen finns kvar. Om det är snyggt eller inte får betraktaren avgöra men vi kan fastställa att Citroën återigen har hittat helt unika former.

 Nya C4 Picasso bygger på PSA-gruppens nya EMP2-plattform som även ska användas av PSA:s nya samarbetspartner GM och deras kommande generationer av Zafira och Meriva. Den nya plattformen gör att nya C4 Picasso har 5,5 centimeter längre axelavstånd än föregående generation men är trots det 4 centimeter kortare totalt. Den nya konstruktionen gör också att bagageutrymmet har vuxit med 40 liter till totalt 537. Generationsskiftet medför även en rejäl bantningskur, nya C4 Picasso är hela 140 kilo lättare än sin föregångare.

 C4 Picasso blir enligt Citroën den första bilen i den kompakta MPV-klassen som släpper ut mindre än 100 gram koldioxid per kilometer. Den siffran gäller dieselmotorn e-HD9 90 som har 92 hästkrafter och 230 newtonmeter och ska klara sig på 0,38 l/mil vid blandad körning. C4 Picasso kommer även att erbjudas med motorer som kallas VTi 120, THP 155, HDi 90 och e-HDi 115 men det motoralternativ som kallas BlueHDi 150 är det första och hittills enda som klarar Euro 6-kraven för utsläpp. Utöver den standardmonterade manuella lådan med sex växlar introducerar Citroën en ny dubbelkopplingslåda som kallas ETG6 (Efficient Tronic Gearbox).

 C4 Picasso har självklart även fått en helt ny och mer exklusiv interiör. Förarplatsen domineras av den centralt monterade 12-tumsdisplayen som visar all information om bilen och färden. Här slänger Citroën in all information, allt från hastighet till karta och färddator. Det ska till och med vara möjligt att ladda in en personlig bild att ha som bakgrund. En lite mindre pekskärm finns längre ned på mittkonsolen och med den styrs funktioner såsom musikuppspelning, luftkonditionering, navigation och telefon.

 Som tillval finns även en hel radda hjälpsystem, till exempel motorstyrd baklucka, backkamera, parkeringshjälp, adaptiv farthållare, helljusassistent och ”360 Vision” som använder fyra utvändiga kameror för att skapa en fågelvy som gör det lättare att manövrera bilen på små ytor. 

 Nya C4 Picasso lanseras i hemlandet i juni och vi i Sverige kan vänta oss att få se den nya fransosen några veckor senare.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!