100601-nya citroën c4

Nya Citroën C4 – smygpremiär

Nya Citroën C4 ska inte visas upp förrän i höst men fransmännen väljer redan nu att ge oss lite förhandsinformation. Nya C4 är lite större, något rymligare och saknar fast rattnav.

Inför årsmodell 2011 ska nuvarande Citroën C4 ersättas av en ny generation. Det betyder att första generationen, som ersatte modellen Xsara, går i pension efter nästan sju års tjänstgöring. Världspremiären för nya C4 äger rum på bilsalongen i Paris i oktober, men Citroën-folket är så sugna på att dela med sig av bilen att de redan nu låter oss få spana in den i form av några bilder och kort information – hela fyra månader innan salongspremiären.

Nya Citroën C4 lånar drag från den tuffa konceptbil som visades upp i Genève i våras, nämligen DS High Rider som var en försmak av kommande DS4. Fronten är till stora delar identisk med konceptbilen medan övriga bilen, från A-stolparna och bakåt, håller sin egen stil. Främst handlar det om två dörrar per sida i stället för en som på DS High Rider. Formerna är typiska former från Citroën som vi känner märket i dag. Nya C3, C5 och DS3 går att skönja i linjerna. Men många av er kanske känner att nya C4 känns lite tam. Det är dock ett helt medvetet val av Citroëns formgivare. C4 ska vara den sansade bilen som ska göra livet surt för storsäljarna i Golfklassen, nämligen Ford Focus och Volkswagen Golf. Vill man vara mindre sansad när man väljer en Citroën i den här storleksklassen ska man i stället snegla på kommande DS4 som är det tuffare och yngre alternativet.

Nya C4 är större än utgående modell. På längden handlar det om fem extra centimeter vilket ger bilen en totallängd på 4,33 meter, vilket gör den hela 13 centimeter längre än Golf men några millimeter kortare än Ford Focus. Citroëns nya Golfklassare är två centimeter bredare (1,79 meter) och tre centimeter högre (1,49 meter). Hur mycket dessa extra centimeter kommer passagerarutrymmet tillgodo återstår att se, men bagageutrymmet har i alla fall vuxit med 82 liter till totalt 408 liter. Det är mer än i både Golf och Focus.

Interiört handlar det om en helt ny instrumentbräda som är mer konventionell med mätartavlor mitt framför föraren i stället för som i dag – uppe på instrumentbrädans mitt. Det ser betydligt mer ombonat ut och stämmer mer överens med modellsyskonen. En stor nyhet för nya C4 är att den inte drar nytta av ratt med fast nav. I stället är det en konventionell ratt där navet hänger med kransen. Andra nyheter är nytt förbättrat ljudsystem, valbara ljudsignaler och massage i framstolarna (vissa modellversioner). En ovanlig detalj för en bil i den här storleksklassen.

Maskinellt sett är Citroën än så länge knäpptysta. Men det lär handla om en rad fina bensin- och dieselmotorer där en cylindervolym på 1,6 liter lär vara mest gångbar. Nya C4 lär också bli första Citroën-modell ut med dieselhybridalternativ. e-HDI kallas konfigurationen och består av en 1,6-liters dieselmotor som arbetar tillsammans med en elmotor. Tillsammans med bromskraftåtervinning och start/stopp-teknik ska drivlinan ge bilen fina utsläppssiffror på 99 gram koldioxid per kilometer.

Mer information lär vi få ju närmare Parissalongen kommer.

Motorspecifikationer

Nya Citroën C4, lansering slutet 2010

Citroën har alltså valt att smygpresentera nya C4 några månader i förväg, men vad de har valt att undanhålla i information är motorspecifikationerna. Men som tur är har de läckt ut via sajten Carscoop som fått tjusiga tabeller med alla data kring motorerna.

Ur tabellerna kan vi utläsa att antalet bensinmotorer blir tre varav en av dessa även erbjuds som gasversion (GPL är franska för LPG), samt att antalet dieselmotorer också blir tre till antalet varav två av dessa även erbjuds som hybridversioner (e-HDI). Antalet motorkonfigurationer blir totalt tio stycken.

På bensinsidan hittar vi en 1,4-liters VTi-motor på 95 hästkrafter (egentligen 98 hk) med femväxlad manuell låda, en 1,6-liters VTi-motor på 120 hästkrafter med antingen femväxlad manuell låda eller fyrstegad automatlåda, en gasversion av nämnda 1,6-liters VTi-motor som då är utrustad med en femväxlad manuell låda. Sist men inte minst har vi den kraftfullaste bensinaren THP 155 som är en 1,6-liters turbomotor med 156 hästkrafter. Den är kopplad till en halvautomatisk sexstegad låda.

På dieselsidan hittar vi en 1,6 liter stor HDi-motor med 92 hästkrafter och femväxlad manuell låda, en 1,6 liter stor HDi-motor med 112 hästkrafter och sexväxlad manuell låda samt en 1,6 liter stor HDi-motor med 150 hästkrafter och sexväxlad manuell låda. De båda minsta dieselalternativen kommer dessutom att lanseras i hybridversioner, så kallade e-HDi-motorer. De är utrustade med sexstegade halvautomatiska lådor samt senaste generationens start/stopp-system. Alla dieselalternativ är försedda med partikelfilter.

För förbruknings- och utsläppssiffror se de två nedersta raderna på bilderna nedan som visar motorspecifikationerna.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!