1 av 2: Euro NCAP-krocktest av Citroën C4, frontalkollision. Foto: Euro NCAP
2 av 2: Euro NCAP-krocktest av Citroën C4, kollision mot stolpe. Foto: Euro NCAP

Nya Citroën C4 vacklade i krocktest

Helt nya Citroën C4, som även finns som elbil, lyckades inte fullt ut i Euro NCAP:s krocktest, det gjorde däremot Genesis båda Europa-aktuella modeller G80 och GV80.

Säkerhetsorganisationen Euro NCAP har släppt krocktestresultaten för tre nya modeller varav en redan rullar omkring på de europeiska vägarna, nämligen Citroën C4 som även finns som elbil och då heter Citroën e-C4. Testresultatet för C4 gäller oavsett om bilen är el-, bensin- eller dieseldriven.

Nya C4 fick lämna Euro NCAP:s testanläggning med svansen mellan benen. Den nådde inte upp till de fem stjärnor i totalbetyg som man nästan tar för givet i dag, och det handlar inte om att det var något elektroniskt system som felade eller saknades. Euro NCAP skriver att Citroën C4 inte nådde upp till kraven för högsta betyg inom tre områden – vuxenskydd, fotgängarskydd och förarassisterande system. Just vuxenskyddet är ovanligt svagt, 76 poäng av 100 möjliga. Det är klart sämre än övriga bilar som har testats hittills i år, där alla utom Dacia Logan och Dacia Sandero nådde upp till 91 poäng eller högre.
Bland annat ses skyddet mot framsätespassagerarens underben som dåligt vid frontkollision, och skyddet mot sidledsförflyttning vid sidokollision, som kan leda till farliga slag mot exempelvis huvud, är även det dåligt. C4 har ingen mittmonterad krockkudde som exempelvis nya Toyota Yaris och Volkswagen ID.3, en sådan konstruktion skulle kunna förhindra denna typ av skador.
C4 är utrustad med teknik som bromsar bilen efter en kollision för att försöka hindra vidare kollisioner, men systemet anses inte leva inte upp till Euro NCAP:s krav.

– Citroën noterades för ett respektabelt fyrstjärnigt betyg för nya C4-modellerna, men gav oss ändå intrycket att med lite mer noggrannhet i konstruktionen så hade det kunnat vara mycket bättre, säger Euro NCAP:s generalsekreterare Michiel van Ratingen.

Genesis är nya i Europa och första modellerna att rulla ut på vår kontinent är sedanen G80 och suven GV80 (en kombi är också på ingång). Båda modellerna klarade kraven för att nå högsta betyget fem stjärnor, och av de båda var det sedanen som klarade sig bäst, mycket på grund av suvens höga front som presterade sämre i fotgängarkrockskyddstestet, dock inte lika svagt som Citroën C4.

– Det är fortfarande svåra tider för bilindustrin, med pandemi och brist på halvledarkomponenter som innebär stora utmaningar. Ändå har Genesis lyckats få ut två bilar som erbjuder utmärkt och allsidigt robust säkerhetsprestanda, säger Michiel van Ratingen.

Citroën C4 och e-C4

⭐⭐⭐⭐

Vuxenskydd: 76
Barnskydd: 83
Fotgängarskydd: 57
Förarassistans: 63

Läs mer hos Euro NCAP.

 

Genesis G80

⭐⭐⭐⭐⭐

Vuxenskydd: 91
Barnskydd: 87
Fotgängarskydd: 77
Förarassistans: 91

Läs mer hos Euro NCAP.

 

Genesis GV80

⭐⭐⭐⭐⭐

Vuxenskydd: 91
Barnskydd: 87
Fotgängarskydd: 66
Förarassistans: 88

Läs mer hos Euro NCAP.

 

Utöver ovan nämnda bilmodeller har Euro NCAP gett fem stjärnor till nya BMW 4-serie Coupé och 4-serie Cabriolet, baserat på de krocktestresultat som BMW 3-serie erhöll 2019.
Dessutom har laddhybridversionerna av Opel Grandland X, Renault Captur, Skoda Octavia och Volkswagen Golf fått samma betyg som respektive modell fick vid tidigare krocktest av icke-elektrifierade modellversionerna, samt elbilarna BMW iX3 och Opel Corsa-e har erhållit de betyg som vanliga BMW X3 och Opel Corsa nådde upp till vid krocktest 2017 samt 2019.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!