080312-citroen-c5-nya

Nya Citroën C5 – så här bra är den

Nya Citroën C5 – ett designlyft utan dess like jämfört med föregångaren och en blivande storsäljare, enligt många. David Lilja är just nu på plats i Lissabon för första provkörningen av bilen och den är helt klart ett stort kliv framåt.

En bit norr om Portugals huvudstad Lissabon befinner sig just nu reporter David Lilja och njuter av 17 graders värme med växlande molnighet ovan hjässan. David har knappt tagit notis av detta utan är där för att fokusera på Citroëns nysatsning i mellanklassen i form av en helt ny C5.

Undertecknad börjar med att fråga honom vilket som är hans första intryck av bilen.

– Nya C5 ser snygg och elegant ut. Enorm skillnad jämfört med förra generationen C5. Bilen känns mer tysk, lite åt Passat-hållet och till och med lite till.

Det är inte så konstigt att bilen känns mer tysk än någonsin. Citroën har haft de tyska ”finvagnarna”, och då inte bara VW, som riktmärke när det gäller form och upplevd kvalitet och känsla. Samtidigt har Citroën kvar klassiska attribut som härlig komfort, mycket tack vare den gashydrauliska fjädringen som bör väljas till när man köper ny C5. Bilen är ingen sportvagn, utan den trivs absolut bäst med sina passagerare på långfärder. Jämfört med föregångaren är den absolut mycket roligare att köra.

Invändigt känns nya Citroën C5 rymligare än förra generationen. Gott om plats i framsätena, instrumenteringen är elegant snygg. Rattnavet är självklart fast och knapparna på ratten (alltså multifunktionsratt) har en ny snyggare layout jämfört med C4. Dock är knapparna lite för många till antalet och det blir lite plottrigt.

– Mycket är framtaget med stil och finess i tankarna, berättar David Lilja över telefonen.

I baksätet sitter man bra med gott om benutrymme. Enda riktiga plumpen här är att bilens coupéliknande form gör det svårt att husera tre vuxna i baksätet. På mittplatsen slår man i innertaket med huvudet, även om man är 178 centimeter lång som David. En av anledningarna till detta är att de komfortabla och mjuka sätena som Citroën vanligtvis erbjuder har ersatts av hårdare säten, ungefär som de tyska konkurrenterna brukar bjuda på. Synd enligt David, lite av komfortupplevelsen förtas nu.

Bagageutrymmets volym är klart godkänt, även om det har minskats något jämfört med förra C5. Detta gäller både sedan- och kombimodellen. Baksätet är fällbart 60/40.

Det kommer en hel rad motorer till nya C5 – både bensinare, etanol och dieslar, där PSA-dieslarnas gång har ett visst övertag gentemot de övriga. Den motor David först och främst körde nere i Lissabon är mellandieseln med 138 hästkrafter. En motor som täcker de flestas behov. Dieslarna är utrustade med partikelfilter (FAP).

Bensinmotorer:

1,8i 16V med 127 hk, 170 Nm. Femväxlad manuell. Med utrustningspaketet X kostar den från 199 900 kronor. 

2,0i 16V med 143 hk, 200 Nm. Femväxlad manuell eller fyrväxlad automat. Med Comfort-paket från 225 900 kronor. 

3,0i V6 med 215 hk, 290 Nm. Sexväxlad automat. Med Exclusive-paket från 312 900 kronor. 

 

Etanolmotor:

2,0i BioFlex med 143 hk, 200 Nm. Femväxlad manuell. Med Dynamique-paket från 227 900 kronor, med Comfort-paket från 229 900 kronor. 

 

Dieselmotorer:

1,6 HDi FAP med 110 hk, 240 Nm. Femväxlad manuell. Från 234 900 kronor. 

2,0 HDi FAP med 138 hk, 320 Nm. Sexväxlad manuell eller sexväxlad automat. Med Dynamique-paket från 248 900 kronor, med Comfort-paket från 251 900 kronor. 

2,2 HDi FAP med 173 hk, 370 Nm. Sexväxlad manuell. Från 274 900 kronor. 

2,7 V6 HDi FAP med 208 hk, 440 Nm. Sexväxlad automat. Med Exclusive-paket från 333 900 kronor. 

 

Bilarna går att få med fyra olika utrustningsnivåer där X/Dynamique är basutförandet och Exclusive ”top of the line”. De två större utrustningsnivåerna innefattar gashydraulisk fjädring, medan de två lägre nivåerna är bilar försedda med konventionell stålfjädring. David Lilja berättar att stålfjädringen är okej, men vill man ha klassisk Citroën-komfort ska man lägga tusenlapparna på gashydrauliken, det är det värt.

Etanolmotorn lanseras inte förrän i augusti men går att beställa redan nu.

Nya Citroën C5 har säljstart i Sverige i slutet av maj, både som sedan och kombi. Med nya C5 tänker Citroën också fokusera mycket på tjänstebilsmarknaden, en kategori där fransmännen har varit lite avhängda tidigare.

Vill du läsa mer om nya C5, som för övrigt fick fem stjärnor i Euro NCAP, och se fler bilder så gör du bäst i att klicka på länken nedan.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!