Nya Corvette Stingray Cabriolet 2014 Foto: License Agreement - Please read the following impo

Nya Corvette Stingray Cabriolet officiell

En Corvette är inte riktigt komplett utan en cabriolet, därför har nu Chevrolet lyft skynket av helt nya Corvette Stingray Cabriolet. Tygsufflett, V8 på 6,2 liter och 455 hästkrafter och bakhjulsdrift – kan det bli bättre?

För knappt två månader sedan var det världspremiär för en helt ny generation Corvette, det var på hemmaplan, närmare bestämt på bilsalongen i Detroit i januari. Förutom en massa nyttig information fick vi då också reda på att nya Corvette fått tilläggsbeteckningen Stingray, ett klassiskt namn i dessa sammanhang.

 Redan nu är det dags för den öppna versionen och världspremiären för nya Corvette Stingray Cabriolet är förlagd till europeisk mark, nämligen bilsalongen i Genève.

 Både coupé och cabrioletmodellen av nya Corvette Stingray har utvecklats parallellt. På så vis har Chevrolet kunnat skapa två bilar med i stort sett identiska köregenskaper och upplevelser, bortsett från åka öppet-känslan som coupén aldrig kan matcha.

 De tekniskt största skillnaderna är bagageutrymmet som i cabrioletversionen är annorlunda för att kunna få plats med suffletten samt fästena för bilbältena som har en annan placering.

 Inga förstärkningar av cabrioletens kaross har behövts och det nya aluminiumchassit är identiskt med coupéns med 57 procents högre vridstyvhet och 45 kilo lägre vikt än hos föregångarens konstruktion i stål. Viktfördelningen på 50 procent fram och 50 procent bak gäller även för Corvette Stingray Cabriolet.

 Tygsuffletten består av tre lager med ljudisolerande stoppning och bakrutan är i glas. Suffletten manövreras på elektrisk väg och kan sänkas eller höjas i hastigheter upp till 50 km/h. Operationen kan även utföras på distans med hjälp av en fjärrkontroll.

 Precis som på coupémodellen är det en nyutvecklad direktinsprutad V8 på 6,2 liter med beteckningen LT1 som är kraftkällan. Den utvecklar 455 hästkrafter och 610 newtonmeter. Siffrorna är dock preliminära.

 Redan vid låga varvtal finns mer vrid tillgängligt än vad som fanns i förra 6,2-litersmaskinen. Nya motorn är i karaktär mer lik LS7-motorn på 7,0 liter som satt i Z06-versionen av gamla Corvette.

 En nyutvecklad manuell låda med sju växlar och varvtalsanpassning är standard till Corvette Stingray Cabriolet medan en sexstegad automatlåda med paddlar vid ratten finns som tillval.

 Några prestandasiffror har Chevrolet inte släppt ifrån sig men 0-96 km/h sägs gå på under fyra sekunder. Toppfart ännu okänd.

 Fram sitter 18-tumshjul och bak 19-tumshjul. Med tillvalet Z51 Performance Package, som tuffar till bilen och gör den ”redo för banan”, ökar hjulens tumstorlek till 19 fram och 20 bak.

 Försäljningen av Chevrolet Corvette Stingray Coupé och Cabriolet kommer igång senare under 2013 (jo, trots tidigare bud kallar Chevrolet fortfarande sin Corvette för Chevrolet Corvette).

 Mer information om nya Corvette Stingray hittar du här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr