Toyotas lågprismärke Daihatsu har inte någon större marknadsandel i Europa, totalt sålde företaget 32 000 bilar här 2003. Det antalet ska höjas till 80 000 om året senast 2008. Först ut i den satsningen kallar de Terios.
Daihatsu Terios såg världen första gången 1997. Nu kommer en helt ny version av den lilla suven och den kommer till Europa.
I Japan är Terios, som där kallas för Rush, Daihatsus bästsäljare och moderföretaget Toyota räknar med att det ska fortsätta så med den nya modellen.
Den är 4075 mm lång, 1745 mm bred och har en hjulbas på 2580mm så det är sannerligen en liten suv vi talar om. 16-tums fälgar är standard.
Bagageutrymmet tar 380 liter och med rätt packningsmetod får du även in fyra fullstora golfbagar (enligt Daihatsu).
Det finns tre versioner av Terios. SE, SX och S, alla med samma motor,
en 1,5-liters bensindriven rak fyra som ger 105 hk och 139 Nm.
S och SX har manuell låda och SE har automat.
S och SX toppar nästan 160 km/h och SE ungefär 150 km/h. 0-100 km/h går på 12 respektive 12,2 sekunder för S och SX och något segare 13,6 sekunder för SE.
Bränsleförbruknignen ligger runt 0,65 l/mil för S/SX och 0,7 l/mil för SE.
Säkerhetsmässigt är den godkänd men med ett underligt resultat. Den har inte körts av EuroNCAP men har körts i ett eget liknande test som ger motsvarande fyra stjärnor i ett EuroNCAP-test och för en imponerande tre stjärnor i fotgängarvänlighet.
Frågan är bara hur pålitliga dessa siffror är.
Svenskte premiärdatum för Daihatsu Terios finns ännu inte. Priset lär ligga runt 180 000 kronor om den kommer.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.