100303-euro ncap krock

Nya Euro NCAP-resultat – Toyota bäst, Citroën sämst

I dag presenterar Euro NCAP de senaste krockresultaten. I denna senaste omgång ingick Citroën Nemo, Kia Venga, Nissan Cube, Seat Exeo och Toyota Verso. Endast sistnämnda lyckades nå upp till maxbetyget fem stjärnor.

Inför 2010 har Euro NCAP än en gång höjt kraven för att en bil ska kunna erhålla maximala fem stjärnor i krocktestet. Nyheterna inför året är att vuxenskyddet nu måste nå upp till 80 i stället för som tidigare 75 procent, att barnskyddet måste uppnå 75 i stället för som innan 70 procent, samt att fotgängarskyddet har höjt ribban från 25 till 40 procent. Det är alltså betydligt tuffare att i dag få fem stjärnor än vad det var förra året.

I den senaste krocktestomgången som Euro NCAP presenterar i dag ingår fem nya bilar – Citroën Nemo, Kia Venga, Nissan Cube, Seat Exeo (baserad på förra generationen Audi A4) och Toyota Verso.

Förstnämnda, det vill säga Citroën Nemo, var den största besvikelsen i denna krocktestomgång. Det mäktade bara med tre stjärnor av fem möjliga. Anledningarna till det svaga resultatet är två. Dels saknar modellen antisladd (ESP) och fartbegränsare som tillval vilket drar ned betyget på delmomentet assistanssystem, dels är pisksnärtskyddet undermåligt och krockgardiner saknas vilket i sin tur drar ned betyg för vuxenskyddet. Citroën Nemo lyckas egentligen bara maxbetygmässigt i delmomentet fotgängarskydd där den får 55 av 100 procent.

Seat Exeo lyckas inte bättre än bilen den baseras på, nämligen Audi A4 av förra generationen. Då, 2001, fick Audi A4 fyra stjärnor av Euro NCAP, samma betyg som Exeo får i dag – dock med hårdare krav än för nio år sedan. Det är vuxenskyddet som fallerar hos Exeo. Krocktesterna visar att instrumentbrädans hårda struktur riskerar personskador på knän och lårben. Knäkrockkudden ses som konstruktionssvag då den inte mildrar effekten vid en kollision.

Däremot lyckas Exeo bra i fotgängarskyddet och barnskyddet. Sistnämnda är något som Nissan Cube inte lyckas med då skyddet för åkande barn är undermåligt vid frontkollisioner. Därför når Cube endast upp till fyra stjärnor i totalbetyget trots att den är stark i övriga delmoment.

Kia Venga lyckades inte heller nå upp till fem stjärnor. I stället blev det fyra stjärnor då Euro NCAP upptäckte att säkerhetsbältet på förarsidan vid en kollision riskerar att delvis skäras upp av skenorna som stolen kan justeras fram och tillbaka på. Därmed är säkerhetsbältets funktion satt ur spel om det skulle inträffa. Kia tar allvarligt på det inträffade och har presenterat en lösning på problemet med säkerhetsbältet. Kia har tagit fram ett skydd gjort av polypropenplast som fästs vid bältet och därmed skyddar detta från skenan. Kia har stoppat leveransen av Venga till kunder tills det att bilarna är utrustade med skyddet. 2 100 redan levererade bilar berörs av problemet, varav 1 100 av dessa redan rullar på vägarna. Euro NCAP uppmanar Venga-ägare att genast ta sig bil till sin Kia-handlare för att få problemet/bristen åtgärdad.

Den bil som klarade sig näst intill galant i den här krocktestomgången heter Toyota Verso som, till skillnad från sitt syskon Urban Cruiser, fick maximala fem stjärnor. Den fick överlag höga betyg i alla delmoment. Några deltester sågs däremot som medelmåttiga. I vuxenskyddet var skyddet vid sidokrock medelbra, liksom pisksnärtskyddet vid påkörning bakifrån. I barnskyddet såg man en tendens att ett treårigt framåtsittande barn i bilbarnstol rörde sig framåt vid frontkollisionen och att det finns risk för kontakt med bilens interiöra ytor. Sista medelmåttiga noteringen gäller fotgängarskyddet. Medan huvens yta och främre stötfångaren gav gott skydd för fotgängare, gav huvens framkant inget skydd alls.

Läs mer ingående om respektive bils krocktest och utlåtande via den externa länken nedan. Där kan ni även se filmer från krocktesterna.

Läs mer

Extern länk

Euro NCAP krocktester 3 mars 2010

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!