110217-nya ford focus Foto: © 2010 Ford Motor Company

Nya Ford Focus – direktrapport från provkörningen

Jonas Borglund har begett sig ned till Jerez i Spanien, men han är inte på den berömda Grand Prix-banan för att köra Formel 1-bilar. Bättre upp! Han kör nya Ford Focus i de vackra andalusiska omgivningarna. Och han utser den redan till ”bäst i klassen”!

Hallå Jonas! Du provkör Fords storsäljare som nu är aktuell i ny upplaga, hur är den?

 – Hej. Ford har jobbat i tre år med nya Focus och att de har lagt ned hjärta och själ i den märks tydligt. Den som väntar på nya Focus ska veta att all väntan är väl värd.

Hur kommer det sig?

– Den är otroligt trevlig. Rymlig både fram och bak, komfortabel med lyckad fjädring som klarar tuff och kurvig körning utan problem, chassit är välbalanserat och den är tyst här på spanskt underlag men jag skulle tro att den är tyst hemma i Sverige också. Inredningskvaliteten är hög och materialen fina. Knapparna är inte silvriga längre utan svarta vilket gör att den vita texten syns klart och tydligt i alla ljusförhållanden. Snyggare är det också.

– Det häftigaste av allt är det prisvärda hjälpsystempaketet för 14 900 kronor. Då får du en massa bra saker så som adaptiv farthållare som håller avståndet till framförvarande fordon, lane assist som håller bilen på rätt kurs, driver alert som påminner föraren om att ta paus ibland, kamera som läser av vägskyltarna och ”City Safety” som automatiskt kan bromsa bilen och undvika krock i hastigheter upp till 30 km/h.

Många superlativ, men finns det inget som du hakar upp dig på?

– Det skulle i så fall vara elservostyrningen. Nya Focus är snabbstyrd men saknar lite känsla. På den punkten var gamla Focus lite bättre, men det är något man lär sig leva med snabbt.

Vad har du provkört för motorer?

– I går körde jag tvålitersdieseln på 163 hästkrafter utrustad med sexväxlad Powershift-låda. Finfin motor med 340 newtonmeter i vrid. Otroligt tyst är den också, till och med på tomgång. Paddlarna bakom ratten är historia, i stället har Ford placerat en knapp på växelväljaren där man kan växla upp och ned. Ford genomförde en undersökning bland sina kunder angående växelpaddlarna. Då kom det fram att dessa var roliga första veckan efter bilköpet, därefter använde man aldrig paddlarna igen. Jag tycker Ford har gjort ett klokt beslut, att växla med knappen fungerar utmärkt, om man nu känner att man vill växla manuellt.

– Det kommer många dieselmotorer till Sverige. Tvålitersdieseln finns med även med 115 och 140 hästkrafter och dessutom finns en 1,6-liters med antingen 95 eller 115 hästkrafter. Samarbetet mellan Ford och PSA är lyckat helt enkelt.

– Just nu sitter jag i bensinmotorn EcoBoost på 1,6 liter och 182 hästkrafter. En rapp rackare med manuellt sexväxlad låda. Härligt lågvarvsstark är den också.

Låter som att du har hittat en ny favoritbil i klassen, eller?

– Jag vågar redan nu utnämna nya Ford Focus till bäst i klassen. Fint chassi med tryggt rattande, fina motorer och hjälpsystem som knappt lyxbilar som Audi och Mercedes har. Med detta kommer Ford långt.

Oj då, bäst i klassen. Imponerande! Hur ser prisbilden ut?

– Kan ta några exempel. Dieseln på 2,0 liter och 163 hästkrafter som jag körde i går kostar från 248 900 kronor och då ingår utrustningsnivån Titanium. Storsäljare väntas 1,6-litersdieseln med antingen 95 eller 115 hästkrafter bli. Dessa kostar i Trend-utförande från 191 400 kronor respektive 201 400 kronor. För ytterligare 14 900 kronor från man dem i Titanium-utförande.

– EcoBoost-motorn på 182 hästkrafter jag kör nu lanseras lite senare i år så där är inget pris offentliggjort, men cirka 240 000 kronor eller strax därunder. Samma motor med 150 hästkrafter kostar från 218 900 kronor. Flexifuel-motorn på 120 hästkrafter, den som körs på E85, har jag inte priset här i huvudet just nu. Är det någon som är nyfiken på det så be dem skriva en kommentar nedan eller lästa provkörningen i nästa nummer av tidningen.

Hur mycket ligger kombitillägget på och när komer nya Focus till Sverige?

– Lägg till 5 000 kronor för att uppgradera till kombi. Ford Sverige tar bara in femdörrars kombisedan (halvkombi) och femdörrars kombi. Sedanen och tredörrarsvarianten är inte aktuella. Nya Focus kommer till Sverige i april. Kombin kommer lite senare, i juni.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!