100111-nya ford focus

Nya Ford Focus presenterad i Detroit

I dag drar den stora bilsalongen i Detroit igång och en av de absolut största premiärerna på utställningsgolvet är nya Ford Focus – tredje generationen. Med ny tuff paketering ska nya Focus börja säljas i början av 2011.

I dag är det världspremiär för nya Ford Focus på Detroitsalongen som i dag slår upp portarna för mediafolket. Först den 16 januari är det fritt fram vem som helst att ta sig in i de stora mässhallarna för att se alla nyheter, däribland nya Focus.

Nya Ford Focus presenteras som både femdörrars halvkombi och fyrdörrars sedan. De båda modellversionerna ska börja byggas i slutet av 2010 för att strax efter årsskiftet börja säljas i både Europa och Nordamerika. Ford påpekar att nya Focus kommer att vara näst intill identisk på alla marknader (bilen är en så kallad världsbil) då 80 procent av bilen kommer att vara likadan överallt.

Nya Focus bygger på Fords nya C-plattform som vi redan fått se smakprov på i form av nya C-Max och Grand C-Max som presenterades på Frankfurtsalongen i höstas. Utöver dessa tre modeller, inklusive nya Focus, ska plattformen bilda bas för ytterligare sju andra unika modeller. Ford räknar med att antalet sålda bilar, som använder den nya plattformen, under 2012 uppgår till två miljoner exemplar.

– Vår nästa generation C-segmentbilar, som leds av nya spännande Focus, kommer tydligt att visa att Ford är beredd att möta utmaningen, berättar Fords vice vd Derrick Kuzak och syftar på att kunder globalt vill ha mindre bilar med låg bränsleförbrukning utan att behöva missa den teknik, formgivning och körkänsla som större bilar erbjuder.

Denna tredje generation Ford Focus har nya former med en släng av dem som vi hittar på senaste Fiesta, och som sägs ta Fords numera välkända Kinetic design ytterligare ett steg framåt. Nya Focus har en sportigare linjeföring och Ford berättar att de har försökt få bilen att se ut att vara i rörelse även när den står stilla.

– Vi har utvecklat bilen med hänsyn till kunder över hela världen, men samtidigt är den skräddarsydd för varje enskild region. Nya Focus kombinerar det bästa från Europa, Nordamerika och Asien för att leverera en nivå känslomässig körglädje som aldrig tidigare upplevts i en bil av den här storleken, berättar J Mays, Fords vice designchef.

Det är dock inte bara utsidan som är ny på nya Focus. Interiört har man jobbat på att få till ett betydligt mer modernt och mindre strikt utseende. Interiören är mer i den ”ungdomliga” stil som man introducerade i Fiesta för två år sedan och som vi även fått se smakprov på i nya C-Max på Frankfurtsalongen för några månader sedan. Ford berättar att instrumentpanelen är mer förarorienterad än tidigare och att materialvalen har höjts en nivå med mer premiumkänsla.

Ford Focus har sedan den introducerades för tolv år sedan ansetts vara en av de körgladare bilarna i sitt segment. Detta har Ford tagit vara på och dessutom förbättrat med hjälp av vidareutvecklad hjulupphängning, elstyrservo som finjusterats för mer precis respons samt en sorts aktiv diff som portionerar ut kraften till framhjulen för att reducera understyrning, ge förbättrad instyrning och mer grepp.

I sitt pressmaterial är Ford tyvärr aningen snåla när det gäller informationen kring motorerna till nya Focus. De nämner att en rad olika EcoBoost-motorer, fyrcylindriga direktinsprutade bensinare med turboladdning, och förbättrade TDCi-motorer, dieselmaskiner med common rail-teknik, är aktuella. Jämfört med motsvarande utgående motorer är de mellan 10 och 20 procent snålare.

Lite mer ingående presenterar de en helt ny motor som nu visas i Detroit och som är ämnad för den nordamerikanska marknaden. Det är en tvåliters bensinmotor med direktinsprutning och som har något de kallar Twin Independent Variable Camshaft Timing (Ti-VCT) vilket får tolkas som dubbla kamaxlar med variabel ventilstyrning fast finare uttryckt. Denna nya Ti-VCT-motor är upp till 20 hästkrafter starkare och tio procent snålare än motsvarande utgående Duratec-motor på två liter.

Motorn är kopplad till den senaste Powershift-lådan, alltså dubbelkoppling, med sex växlar. Ford gör jämförelsen att denna låda sänker förbrukningen med nio procent jämfört med en traditionell fyrstegad (!) automatlåda.

Mest spännande motoralternativet är dock inte någon av ovanstående. Det är i stället den batteridrivna elmotor som Ford ämnar börja bygga under 2011 för den nordamerikanska marknaden. Denna eldrivna Ford Focus blir Fords första elektriska personbil.

Nuvarande Focus fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2008 och detta toppbetyg tänker Ford hålla fast vid när det gäller nya generationen. Genom en extra vridstyv struktur och kaross med stora delar högfasthetsstål och ultra-högfasthetsstål ska fadäsen med nya Ka inte upprepas i krocktestet.

Andra trevliga nyheter är exempelvis MyFord, som är bilens kontrollpanel där föraren kan styra och ändra de flesta av bilens egenskaper via en display på åtta tum, nyckellöst insteg, startknapp samt ett halvautomatiskt parkeringssystem.

Läs mer

Test och provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!