Ford Focus ST med RS-skylt Foto: Obs! Illustration

Nya Ford Focus RS snart här – med fyrhjulsdrift och Mustang-motor

Ford Focus ST i all ära, men det är Focus RS som många går och väntar på. Senaste generationen bjöd på massor av kraft och inspirerande köregenskaper. I nästa generation höjs nivån ytterligare.

Tidigare i somras presenterade Ford nya Focus ST. Samma effekt som tidigare, det vill säga 250 hästkrafter – i bensinversionen. För det finns ju numera också en dieselversion av Focus ST. 185 hästar bjuder den på.

Någon dieselversion av nya Focus RS kommer vi antagligen aldrig att få se, däremot en bensinversion som prestandamässigt tar vid där gamla avslutade, plus lite till.

Enligt uppgifter via en glappkäft inom Ford som amerikanska Road & Track tagit del av är det fastställt att nya Ford Focus RS blir fyrhjulsdriven, något som vi skrev om redan för fyra år sedan. Gamla Focus RS drev på framhjulen, trots sina 305 hästkrafter. Ford löste det med en teknik som de kallade RevoKnuckle, där fjäderbenet är separerat från styrningen.

I nya Focus RS blir löser Ford i stället kraftöverföringen till marken med fyrhjulsdrift. Det blir enklare så, speciellt då effekten blir ännu högre. Och det blir inte något gammalt fyrhjulsdriftssystem som Ford har liggandes på lagerhyllan. Ett nytt system är under underveckling, en sportigare som i framtiden kan komma i fler Ford-modeller.

Gamla RS-versionen av Focus hade en turbomatad rak femma (Volvos) som gav 305 hästkrafter. Nya RS tappar en cylinder. Motorn blir nämligen densamma som finns i snålversionen av nya Ford Mustang, det vill säga Fors nya 2,3-liters EcoBoost-maskin med twin scroll-turbo (för övrigt första Ford-motorn med den turbotekniken). I Mustangen utvecklar motorn 309 hästkrafter och 406 newtonmeter, i Focus RS ska den enligt uppgift landa någonstans mellan 325 och 350 hästkrafter. Det mesta pekar på att verkligheten ligger närmare den högre siffran än den lägre. Effektuttagen kommer med andra ord att röra sig i samma trakter som specialversionen Focus RS500.

Maxvridet det talas om så här på förhand ligger någonstans mellan 430 och 440 newtonmeter. Gamla Focus RS hade 440 newtonmeter. RS500 hade 460 newtonmeter.

Nya Ford Focus RS lanseras nästa år som årsmodell 2016. Då kommer nya generationen Golf R att få det svettigt. Volkswagen kommer då förmodligen att svara med värstingversionen Golf R 400.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!