Ford Focus ST Kombi Foto: Hans Hedberg, Ford

Nya Ford Focus ST – tre snabba från provkörningen

För 197 år sedan landsteg Napoleon på Frankrikes sydkust efter ett års landsförvisning på ön Elba. Nu har Hans Hedberg landstigit i samma område. Han är där för att inta de kurviga vägarna med hjälp av nya Ford Focus ST.

Hej Hans! Var befinner du dig just nu?

– Jag kör på vackra Route Napoleon längs Franska Rivieran. Solen gassar på med 30 grader och vägen hänger ut över klippkanterna. Vackert så det förslår.

 Sköna kurvor alltså, då kör du väl en passande bil?

– Oh ja, nya Ford Focus ST som vässar till det rejält i GTI-klassen. Senaste generationen Ford Focus är klassbäst när det kommer till att svänga, mycket tack vare torque vectoring-tekniken. Då kan du tänka dig hur skoj det blir i ST-versionen med 250 hästkrafter som gör 0-100 km/h på 6,5 sekunder och toppar 248 km/h. Och bäst av allt – det är en kombi jag kör just nu, vilken annan tillverkare har en GTI-kombi? Ingen. Ljuvligt förstärkt ljud från tvålitersfyran men jag saknar RevoKnuckle.

 – Sexväxlad manuell låda är kalas, men jag skulle också vilja se Powershift i den här bilen. Men icke.

 Priser och svensk lansering?

– Halvkombin blir din för 284400 kronor i ST-1-utförande. Lägg till 6500 kronor och du får kombin utan prestandaskillnader. Går att beställa redan nu, leverans med början i augusti.

 Det låter riktigt bra så alla vi som vill läsa mer om Ford Focus ST och hur den är att köra kan köpa Teknikens Värld nummer 16/2012 med start 19 juli. Bli prenumerant så får du ta del av härligheterna tidigare än alla andra.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!