Nya Ford Kuga 2013 Foto: Hans Hedberg

Nya Ford Kuga – tre snabba från provkörningen

Det är snart ett år sedan nya, större Ford Kuga presenterades. Först nu är det provkörningsdag. Är den bättre än sin föregångare? Låt oss ta reda på det.

Hallå Hans, du är i Valencia och kör nya Ford Kuga. Hur går det?

– Det går alldeles utmärkt. Att stifta bekantskap med nya Kuga är enbart trevligt.

 Hur kommer det sig?

– En trevlig bil har mognat och blivit ännu trevligare. Inte riktigt lika körglad som förra men tack vare åtta extra centimeter på längre har Kuga helt plötsligt blivit riktigt vettig som familjebil. 456 liter ryms i det kantiga bagageutrymmet och i baksätet finns med plats för de åkande.

 Motorerna och prislapparna då?

– Fyra motoralternativ, bensinare med två effektuttag och diesel, även den med två effektuttag. Fyrhjulsdrift, som inte länge kommer från Haldex, finns oavsett om man är ute efter bensin eller diesel. Instegspriset är 226500 kronor och då får man en 1,6T bensin med 150 hästar och framhjulsdrift i Trend-utförande. Bra prisbild. Lansering i mars.

 Hela provkörningen med tillhörande bilder kan du läsa i Teknikens Värld nummer 5/2013 som utkommer 14 februari. Gör som så många andra och undvik trängeln i affärerna, prenumerera i stället på Teknikens Värld och få tidningen direkt i din brevlåda ett par dagar innan den finns i butik.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!