Nya Ford Mondeo officiell

Nu gör nya Ford Mondeo världspremiär, strax innan Parissalongen. Bilen blir Fords första hybridbil och får öppningsbart panoramatak, fyrhjulsdrift och Fords trecylindriga motor EcoBoost 1,0.

Precis som andra biltillverkare börjat göra för att överrösta varandra i bruset på bilsalonger väljer Ford att lansera nya Mondeo separat. Bilen bygger på Fords globala CD-plattform och kommer som femdörrars halvkombi, fyrdörrars sedan och kombi.

 Nytt för Europa är Mondeo Kombi som i nuvarande modell imponerat med generös lastvikt och ett lastutrymme på 1 745 liter med nedfällt baksäte och 554 liter med sätet uppfällt. Hur den nya modellen jämför sig med den nu utgående är inte klart, men mer information lär komma till att bilen närmar sig svenska bilhallar i början av 2013.

 Designen känns igen från USA-versionen Ford Fusion från tidigare i år. Den Aston Martin-inspirerade fronten sträcker ut till en bil som påminner en del om Jaguar XF. LED-lamporna fungerar både som halv- och helljus. Strålkastarna vrids när bilen svänger och projektionen ändras efter hur snabbt bilen färdas. Vid låga hastigheter ger strålkastarna ifrån sig en bred ljuskägla och vid högre hastigheter en längre och smalare.

 Ford fortsätter downsiza sina motorer och nya Mondeo är inget undantag. Som teknikensvarld.se kunde avslöja tidigare under torsdagen kommer Mondeo med klassens minsta motor i och med EcoBoost 1,0. Den trecylindriga motorn ersätter 120 hästkrafter starka 1,6-litersmotorn och ska enligt Ford ge ett av segmentets bästa förbrukningssiffror. Effekten landar på 125 hästkrafter och 170 newtonmeter ur den lilla motorn.

 Mondeo blir Fords första Europa-bil med hybriddrivlina, vilket betyder att en särskilt framtagen bensinmotor på två liter kopplas samman med elmotor på 48 hästkrafter. Kraften kommer från ett litiumjon-batteri. En annan nyhet för modellen är fyrhjulsdrift med dieselmotor, vilken lär bli populär som dragbil.

 Nya uppblåsbara säkerhetsbälten lanseras bak i bilen. Bältet är designat för att minska skador på huvud, nacke och bröstkorg. De reagerar precis som en vanlig krockkudde när sensorerna i bilen känner av en olycka. Kuddarna i bältet löses ut på mindre än 40 millisekunder och täcker en fem gånger större kroppsyta än traditionella bilbälten.

 Infotainmentsystemet MyFord Touch kontrolleras på den 8 tum stora färgdisplayen på instrumentbrädan. Systemet kan koppla upp fem enheter på WiFi samtidigt. Sync-systemet tillåter föraren att röststyra telefon, klimatanläggning och mediaspelare via de uppkopplade enheterna. Materialen i bilen ska vara bättre än tidigare, med så kallade Soft-touch-material och bättre komfort.

 –Det här är den lyxigaste Mondeon vi någonsin byggt och den lyxigaste bilen som Ford någonsin erbjudit sina trogna kunder i Europa. Den höjer ribban i segmentet i fråga om stil, teknik och kvalitet, säger Ford Europas koncernchef Stephen Odell i ett pressmeddelande.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!